Netbeheerder ORES

ORES is de grootste distributienetbeheerder voor elektriciteit en aardgas in Wallonië.

Over ORES

ORES is de belangrijkste netbeheerder voor gas en elektriciteit in het Waals Gewest. Het bedrijf dekt bijna 75% van de gemeenten onder de taalgrens.

De coöperatie ontstond in 2009, na de liberalisering van de markt, toen verschillende intercommunales in Wallonië fusioneerden. Dat waren IDEG, IEH, IGH, INTEREST, INTERLUX, INTERMOSANE, SEDILEC en SIMOGEL.

ORES ontfermt zich over het beheer, het onderhoud en de ontwikkeling van de distributienetwerken voor gas en elektriciteit. Het neemt ook de levering van gas en elektriciteit aan huis voor zijn rekening (altijd via netwerken op middelhoge of lage spanning). Verder biedt het ook aanvullende diensten aan: aansluiting op het distributienetwerk, opvolging van storingen of andere technische incidenten, installatie en opname van een meter.

De volgende waarden draagt ORES hoog in het vaandel: een goede dienstverlening, durf, professionalisme, verantwoordelijkheidsgevoel, respect en een gemoedelijke sfeer.

Welke missie heeft ORES?

ORES wil zorgen voor een vlotte verdeling van elektriciteit en aardgas in Wallonië, met name in de provincies Henegouwen, Luxemburg, Namen, Luik en een deel van Waals-Brabant. Verder wil ORES zorgen voor het onderhoud en de ontwikkeling van een betrouwbaar en veilig netwerk en ook de energietransitie ondersteunen.

ORES contacteren

Contact opnemen met ORES kan op verschillende manieren:

  • Via telefoon: 078 15 78 01, van maandag tot vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur.
  • Om een gaslek te melden, bel 0800 87 087. Dit nummer is 24/7 bereikbaar.
  • Voor een depanage, bel 078 78 78 00. Dit nummer is 24/7 bereikbaar.
  • Via het contactformulier op de website of via Messenger

Vragen

Welke diensten biedt ORES aan?

ORES biedt verschillende diensten aan in Wallonië. Denk aan de distributie van elektriciteit en gas, het onderhoud en de ontwikkeling van het netwerk, het beheer van aansluitingen, de opname van meterstanden, het herstel van storingen, en de ontwikkeling van energie-efficiënte oplossingen en hernieuwbare energiebronnen. De netbeheerder biedt ook onlinediensten aan om energiegerelateerde procedures te vereenvoudigen.

Waar is ORES actief?

ORES is actief in een groot deel van Wallonië. Het dekt de provincies Henegouwen, Luik (behalve het gebied dat valt onder Resa), Luxemburg, Namen, en een deel van Waals-Brabant.

Wat kan ik doen bij een verkeerde meterstand?

Als je een foutieve meterstand vaststelt op je jaarlijkse energiefactuur, hoef je je geen zorgen te maken. Je kan via ORES een aanvraag tot rechtzetting indienen zodat je energieleverancier een aangepaste factuur kan sturen.

Hoe je ORES-budgetmeter opladen?

  • Plaats je kaart in je budgetmeter en controleer of het cijfer 9 correct op het scherm verschijnt.
  • Ga naar een oplaadpunt (in een deelnemende winkel, ORES-kantoor of OCMW).
  • Volg onderstaande stappen om je kaart op te laden:
  • Steek je Bancontact- of Mister Cash-kaart in de betaalterminal.
  • Voer het bedrag in dat je wil opladen (tussen € 5 en € 250). Wil je een bedrag van € 10 opladen, voer dan “1000” in. Je moet namelijk de centen ook ingeven.
  • Voer de 13 cijfers van je klantreferentie in. Deze staan op de kaart van je budgetmeter. Druk nu op OK.
  • Voer de pincode van je bankkaart in en wacht op de betalingsbevestiging.
  • Steek de kaart van je budgetmeter in de terminal. Kies je taal indien nodig, voer de 13 cijfers van je klantreferentie in en druk op OK. Verwijder de kaart niet voordat de oplaadbeurt voltooid is!
  • Eens het opgeladen bedrag verschijnt op het scherm, kan je de kaart verwijderen.
  • Laad zodra je weer thuis bent je budgetmeter op
  • Plaats de kaart in de meter na elke oplaadbeurt.
  • Zorg ervoor dat het cijfer 9 zichtbaar is op het scherm van de meter. Twee opeenvolgende pieptonen bevestigen dat het opladen correct werd uitgevoerd.

Wanneer wordt mijn meterstand opgenomen?

Als je een elektromechanische meter hebt, zal ORES je een brief sturen om je meterstand in te vullen en terug te sturen. Je kan je meterstand ook per e-mail doorgeven. Je vindt een formulier voor je meterstandopname op de website van ORES.

Hoe kan je meterstanden doorgeven aan ORES?

Je kan je meterstand doorgeven via de speciale tool van ORES. Als je je meterstand niet online wil doorgeven, kan je telefonisch contact opnemen via het nummer 078 15 70 01.

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode
Onze klanten geven ons een score van
4.5

Verander van energieleverancier in drie stappen

Vul het formulier in

Geef je verbruik manueel in of laat ons een schatting maken op basis van je woningtype.

Kies het beste contract

Vind de beste energieleverancier en het voordeligste contract.

Sluit je contract af

Bevestig je keuze online of met de hulp van een van onze experts. Wij helpen je met de administratie.

Waarom nog twijfelen? Vergelijk energie