Netbeheerder Fluvius
Fluvius is een netbeheerder die verantwoordelijk is voor de aanbreng van elektriciteit en aardgas in Vlaanderen.
Over Fluvius
Op 1 juli 2018 onstond Fluvius uit de fusie tussen Infrax en Eandis. Met meer dan 6,6 miljoen aansluitingen is Fluvius daardoor de grootste, maar ook de enige netbeheerder die momenteel actief is in Vlaanderen. Als distributienetbeheerder heeft Fluvius verschillende verantwoordelijkheden.
De grootste is waarschijnlijk elektriciteit en aardgas tot bij je thuis brengen. Daarnaast voorziet het netbedrijf op veel plaatsen riolering en warmte. Verder beheert Fluvius zelfs de openbare verlichting in Vlaamse steden en gemeenten.
Elk jaar stelt Fluvius een investeringsplan op met daarin alle doelstellingen voor de energietransitie. Zo vervangt Fluvius momenteel openbare verlichting door ledlampen om het energieverbruik en de CO²-uitstoot te doen dalen. Fluvius rekent op een vlotte samenwerking met alle steden, klanten, partners, energieleveranciers en investereerders om de energietransitie efficiënt te laten verlopen en te behalen. Tot slot is Fluvius verantwoordelijk voor de uitrol van de digitale meter in Vlaanderen. De installatie is sinds 1 januari 2023 verplicht voor alle Vlaamse huishoudens.
Welke missie heeft Fluvius?
De missie van Fluvius bestaat erin de samenleving duurzaam te verbinden met zijn multi-utilitynetwerken. Concreet betekent dit:
Fluvius contacteren
Het is niet onlogisch dat Fluvius, als enige netbeheerder in Vlaanderen, vlot bereikbaar is. Je bereikt Fluvius via volgende contactgegevens:
- 078 35 35 34
- Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle en Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt
Het nummer van de algemene klantendienst van Fluvius is 078 35 35 34. Je kan bellen tussen 8.00 en 20.00 uur van maandag tot en met vrijdag, op zaterdag tussen 9.00 en 13.00 uur. Verder heeft Fluvius ook aparte nummers voor een specifieke situatie of probleem. Bel Fluvius op 0800 65 0 65 bij een gaslek. Bij andere defecten of storingen, zoals een stroompanne, bereik je Fluvius op 078 35 35 00.
Fluvius heeft bovendien verschillende kantoren in Vlaanderen. Je kan zonder afspraak langsgaan bij het dichtstbijzijnde Fluvius-kantoor. Momenteel is Fluvius niet bereikbaar via e-mail. Je kan wel het contactformulier op de website van Fluvius invullen.
Vragen
Fluvius en de plaatsing van de digitale meter
Fluvius is als netbeheerder verantwoordelijk voor de plaatsing van de digitale meter in Vlaanderen. Dit betekent dat de klassieke analoge meter wordt vervangen door een digitale of slimme meter. Tegen juli 2029 moeten alle Vlaamse huishoudens over een digitale meter beschikken. Je mag de digitale meter dus niet weigeren.
Waar is Fluvius actief?
Als gevolg van fusies en samenwerkingen is Fluvius de enige netbeheerder die momenteel actief is in Vlaanderen. De netwerkbeheerders die vroeger afzonderlijk opereerden, zijn geïntegreerd in Fluvius. Daardoor is een efficiëntere en uniforme dienstverlening mogelijk. Elk van deze netbeheerders neemt nog steeds een vaste regio of aantal gemeenten voor zijn rekening. Dit zijn de elf netbeheerders met elk hun vaste regio:
- Fluvius Antwerpen: Fluvius Antwerpen ontstond uit fusie van het vroegere IMEA, Iveg en Integan. Fluvius Antwerpen is distributienetwerkbeheerder voor zowel elektriciteit als aardgas in de regio Antwerpen. In sommige gemeenten valt ook de riolering onder zijn verantwoordelijkheid.
- Fluvius Limburg: Fluvius Limburg ontstond uit het vroegere Inter-aqua, Inter-energa en Inter-media. Fluvius Limburg is in het grootste deel van Limburg verantwoordelijk voor de distributie van zowel elektriciteit als aardgas en voor riolering.
- Fluvius West: In januari 2020 onderging het vroegere Infrax West een naamswijziging naar Fluvius West. Fluvius West is zowel in Vlaams-Brabant als West-Vlaanderen actief.
- Gaselwest: Gaselwest is actief in zowel Oost- als West-Vlaanderen.
- Imewo: Imewo is distributienetwerkbeheerder voor zowel elektriciteit als aardgas en dit zowel in Oost- als West-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen neemt Imewo voornamelijk het Meetjesland en de regio Gent voor zijn rekening.
- Intergem: Intergem is distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas en dit voornamelijk in het Waasland, als ook in steden als Ninove, Geraardsbergen en Aalst.
- Iveka: Iveka is distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas in de Kempen.
- Iverlek: distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas in regio’s rond Leuven, Tienen en Mechelen.
- PBE (Pajottenlandse Elektriciteitsmaatschappij): ook PBE neemt een bepaald aantal steden en gemeenten voor zijn rekeningen. Onder deze steden vallen onder meer: Landen, Herne, Kampenhout, Diest en Oud-Heverlee.
- Riobra: als netbeheerder is Riobra enkel verantwoordelijk voor de aansluiting op het rioleringsnet in bepaalde steden en gemeenten in Vlaams-Brabant.
- Sibelgas: Sibelgas is als distributienetbeheerder zowel verantwoordelijk voor elektriciteit als aardgas in de steden Meise, Wemmel, Grimbergen, Vilvoorde en Machelen.
Wat als je meterstanden foutief zijn doorgegeven?
Fluvius stuurt je meterstanden door naar je energieleverancier. Je energieleverancier stelt op basis van je energieverbruik een getailleerde energiefactuur op. Als je bij ontvangst van je eindafrekening merkt dat de meterstanden niet kloppen, neem je best contact op met je energieleverancier. Als laatste stap kan je contact opnemen met Fluvius zelf. Let op: vraag niet direct een nieuwe metercontrole aan. Als bij de nieuwe controle blijkt dat je meter niet defect was, draai je zelf op voor de kosten.
Hoe verloopt de plaatsing van je digitale meter?
Fluvius stuurt je een brief met een afspraakdatum om je digitale meter te laten plaasten. Op deze dag komt een aannemer van Fluvius langs. Als je nog over een oude elektriciteitskast beschikt met andere afmetingen dan 60 cm hoog en 25 cm breed, vervangt Fluvius ook je meterkast. De plaatsing van een digitale meter is volledig gratis en duurt ongeveer een uur. Hou er rekening mee dat je tijdens dit uur geen elektriciteit of aardgas hebt. Wil je graag sneller een digitale meter? Dat kan! Vraag gratis je digitale meter aan via Mijn Fluvius. Via de website van Fluvius kan je je afspraakdatum wijzigen indien de voorgestelde datum niet uitkomt.
Hoe kan je meterstanden doorgeven aan Fluvius?
Je meterstand moet je doorgeven aan Fluvius. Zo kan Fluvius een correcte energiefactuur voor je opstellen. Als je je meterstanden niet doorgeeft, schat Fluvius je verbruik zelf in en kan dit sterk afwijken van je werkelijke verbruik.
Analoge meter
Als je een analoge meter hebt, moet je je meterstanden zelf doorgeven. Volg onderstaande stappen om je meterstanden van je analoge meter door te geven:
1. Meteropnamebrief: zodra je van Fluvius een meteropnamebrief ontvangt in je brievenbus, heb je tien dagen de tijd om je meterstanden door te geven. Je kan je meterstand doorgeven per telefoon, e-mail, post of online via Mijn Fluvius.
2. Controleer je meternummer: controleer of de vier laatste cijfers van je meter thuis overeenkomen met het nummer vermeld op de meteropnamebrief.
3. Meterstand bepalen: de meterstand voor een elektriciteitsmeter bestaat uit maximaal acht cijfers voor de komma. Een elektriciteitsmeter met een tweevoudige teller heeft een meterstand voor dag- en voor nachtverbruik. Beide bestaan ook maximaal uit acht cijfers voor de komma. Je gasmeterstand bestaat uit maximaal vijf cijfers voor de komma. Geef aan Fluvius de cijfers voor de komma door.
Digitale meter
Een digitale meter stuurt je verbruiksgegevens zelf door naar Fluvius. Je hoeft dus niets te doen als je een digitale meter hebt. Als je je digitale meter toch graag zelf afleest, moet je hiervoor een handleiding volgen. Kreeg je geen handleiding, neem dan contact op met Fluvius.
Wanneer meterstanden doorgeven?
Je meterstanden worden meestal jaarlijks opgenomen en doorgeven. Ook in bepaalde situaties, zoals bij een verhuis of verandering van energieleverancier, moet je je meterstanden opnemen.
Als je over een analoge meter beschikt, stuurt Fluvius minstens om de vier jaar een meteropnemer. Als je verschillende keren niet thuis bent bij een meteropname, kan Fluvius je vragen een afspraak te maken om een meteropname in te plannen. Enkel bij een verhoogd risico op fouten is een tweejaarlijkse fysieke opname noodzakelijk.
Verander van energieleverancier in drie stappen
Geef je verbruik manueel in of laat ons een schatting maken op basis van je woningtype.
Vind de beste energieleverancier en het voordeligste contract.
Bevestig je keuze online of met de hulp van een van onze experts. Wij helpen je met de administratie.