Octa+

Octa+ is een Belgische onderneming, zonder buitenlandse aandeelhouders, die elektriciteit, gas, stookolie en brandstof levert. De onderneming is actief in heel België en biedt formules voor zowel particulieren als bedrijven.

Beoordelingen
Greenpeace 
  • Brussel
  • Vlaanderen
  • Wallonië
Beschrijving
Inhoud:
  • Over Octa+
  • Services
  • Producten
  • Octa+ kan interessant zijn voor jou als...
  • Contact opnemen met Octa+

 

Octa+, een stookoliespecialist boordevol energie

Octa+ is een Belgisch familiebedrijf dat in 1881 werd opgericht. Het onderscheidt zich van zijn concurrenten door als eerste zowel elektriciteit als gas als brandstof als stookolie te leveren.

De kernactiviteit blijft echter nog steeds de levering van fossiele brandstoffen, de activiteit waar het allemaal mee begon. Toch is de onderneming vast van plan om een veelzijdige en gediversifieerde energieleverancier te worden.

De activiteiten strekken zich uit over heel België en richten zich tot particulieren en professionals.

Historiek:

  • 1881: oprichting van de onderneming Becquevort, gespecialiseerd in de distributie van steenkool.
  • 1945: de onderneming wordt overgenomen door Gérard Rigo en de activiteiten worden uitgebreid met stookolieleveringen.
  • 1986: Becquevort opent zijn eerste tankstation.
  • 1995: Becquevort, dat op dat ogenblik 52 tankstations telt, verandert van naam en wordt Octa+
  • 2000: fusie met Avia Brouw, een onderneming die actief is in de groothandel van aardolieproducten, om een enkele en unieke groep te vormen. Langzaam maar zeker wint de groep aan bekendheid en ze verwerft zelfs een bevoorrechte marktpositie door de 115 stations van Burmah over te nemen.
  • 2010: uitbreiding van de activiteiten met de levering van elektriciteit en aardgas in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Sindsdien blijft de groep zijn distributienetwerk voor stookolie en brandstof regelmatig uitbreiden en worden de tariefplannen voor elektriciteit en gas regelmatig herzien.

 

Een klantendienst die de tijdsgeest volgt

Octa+ stelt zijn klanten een telefonische klantendienst ter beschikking mits een supplement van 1 euro per maand voor alle formules (uitgezonderd SMART variabel en vast en SAFE 3 jaar).

Consumenten die liever rechtstreeks contact hebben, kunnen zich ook naar een van de drie kantoren van de leverancier begeven.

Wie vertrouwd is met de digitale kanalen, kan contact opnemen met Octa+via e-mail, chat en zelfs WhatsApp (mobiele toepassing voor instantberichten).

Naast de andere onlinedienst is er ook de klantzone van Octa+. Dit platform biedt tal van mogelijkheden, zoals de bestelling van stookolie, de aanvraag van een tankkaart en de ondertekening van een formule voor elektriciteit of gas. Klanten kunnen er ook hun facturen raadplegen en hun persoonsgegevens wijzigen.

Betalingen zijn mogelijk via domiciliëring, overschrijving of met Zoomit. Tot slot kunnen klanten ervoor kiezen om hun facturen via post of e-mail te ontvangen. Bij sommige contracten, zoals ACTIV en ACTIV+, moet er evenwel een supplement worden betaald om de facturen via de post te ontvangen.

 

Drie gamma’s (Activ, Smart en Safe) voor verschillende behoeften

Octa+ heeft de verdienste een relatief complete tariefkaart voor elektriciteit en gas aan te bieden. Die bestaat uit drie producten die inspelen op de klassieke behoeften van consumenten:

  • Activ (en zijn afgeleide Activ+)
  • Smart (vast of variabel)
  • Safe (enkel voor elektriciteit)

Om het eenvoudig te houden, zijn de Activ-formules contracten met variabele prijs terwijl de Smart-aanbiedingen de keuze bieden tussen een vast en een variabel tarief voor een looptijd van een jaar. Safe geeft dan weer toegang tot een vaste prijs voor drie jaar.

Voor deze drie contracttypes biedt Octa+ je de mogelijkheid om met groene en lokale stroom te werken, al is de Belgische leverancier niet meteen een uitblinker in het Greenpeace-klassement van de Belgische elektriciteitsleveranciers.

Octa+ voert dan wel geen duurzaam investeringsbeleid maar hoe scoort de onderneming als het op de prijs aankomt? Om dat te weten, moet je de verschillende energieprijzen met elkaar vergelijken. Vergeet echter niet om rekening te houden met de kenmerken van elke formule, zodat je de formule kiest die aansluit bij jouw behoeften.

✓ Activ elektriciteit en Activ gas

Zowel voor elektriciteit als voor gas beschikken de Activ- contracten over een looptijd van een jaar en bieden ze variabele tarieven (die dus maandelijks worden aangepast aan de marktprijzen). Octa+ beschrijft zijn contracten dan ook als “erg voordelig voor ‘geconnecteerde’ consumenten”.

De facturen worden standaard via e-mail verstuurd en betalen kan via bankoverschrijving of domiciliëring. Mits betaling (2 euro per maand) kun je de facturen echter ook via post laten toekomen. 

De klantendienst is enkel bereikbaar via e-mail, tenzij je de telefonische bijstand activeert voor 1 euro extra per maand. 

Voor elektriciteit kun je bovendien de optie 100% groene en 100% Belgische elektriciteit activeren voor een meerprijs van 0,25 eurocent/kWh bovenop het basistarief.

De leverancier biedt tevens een bijkomende versie van het Activ-contract, Activ+ gedoopt. Het verschil schuilt in de notering die wordt gebruikt om de prijzen te berekenen. 

  • De Activ-contracten zijn gebaseerd op de ‘ENDEX Power BE’ voor elektriciteit en de ‘ZTP DAP’ (Zeebrugge Trading Point Daily Average Price) voor gas.
  • Bij Activ+ zijn dat de uurnoteringen ‘Day Ahead Belpex Baseload’ voor elektriciteit en ‘Endex TTF Gaz’ voor gas.

✓ Smart (Vast of Variabel) voor elektriciteit en gas

De Smart-contracten zijn de bestsellers van Octa+. Ze hebben dezelfde looptijd als de Activ-contracten (1 jaar), maar ze bieden twee bredere opties

Zo krijg je voor elektriciteit en gas de keuze tussen een vaste en een variabele prijs (maandelijks geïndexeerd). Daarnaast kunnen klanten hun facturen en betalingen ook beheren via Zoomit als aanvulling op de twee basisopties. Ook worden de facturen zonder meerprijs via post toegestuurd.

De optie groene en lokale elektriciteit is bij de Smart-contracten verkrijgbaar volgens dezelfde voorwaarden als bij de Activ-contracten.

Wat de klantendienst betreft, rolt Octa+ de rode loper uit voor zijn Smart-klanten. Contacten zijn mogelijk via alle kanalen: in de kantoren, via telefoon, via e-mail, via de sociale netwerken en via instantberichten (Whatsapp).

Tot slot kunnen klanten genieten van kortingen op hun bestellingen van stookolie en op hun benzine in de ongeveer 1.850 tankstations van de onderneming.

✓ Safe, het elektriciteitscontract met lange looptijd

Voor degenen die hun elektriciteitstarief voor een langere periode willen blokkeren, heeft Octa+ het contract Safe in het leven geroepen. Dat garandeert een vaste prijs voor een looptijd van drie jaar. Die zekerheid betaal je echter in het tarief per kilowattuur, dat iets hoger ligt dan bij de andere contracten.

Voor het overige biedt het Safe-contract dezelfde voordelen en opties als de Smart-contracten voor elektriciteit.

✓ Extra diensten om geld te besparen

Om haar klanten aan zich te binden, biedt Octa+ hen verschillende diensten, zoals de tankkaart Octa+ HybridCard. Het principe: consumenten in staat stellen om kortingen te ontvangen wanneer ze brandstof tanken of de batterij van hun elektrische of hybride wagen opladen.

Deze tankkaart die zowel voor bedrijven als particulieren verkrijgbaar is, geeft toegang tot een netwerk van 1.850 tankstations in België en 2.200 stations in de Benelux. Voor elektriciteit zijn er ook tal van laadpalen beschikbaar. In ons land zijn er dat al meer dan 1.000.

 

Octa+ kan interessant zijn voor jou:

  • als je op zoek bent naar een zuiver Belgische elektriciteitsleverancier met een familiaal aandeelhouderschap.
  • als je reeds klant bent bij Octa+ voor stookolie of autobenzine en als je ook voor elektriciteit dezelfde leverancier wenst.
  • als je brede waaier aan keuzemogelijkheden wenst in termen van producten en communicatiekanalen.

Heb je vragen over de tarieven, een verandering van leverancier of een verhuizing? Bel 0800 37 447

 

Contact opnemen met Octa+

Factuur, dreigende stroomafsluiting, budgetmeter:

Klantendienst02 851 02 52
Post

OCTA+ Liège Ardennes S.A

Rue de l'Île Monsin, 23 

4020 Luik

Energiemix
  • Aardwarmte54,00
  • Waterenergie44,00
  • Biogas0,00
  • Zonneenergie0,00