Wat is een automatische verlenging van je energiecontract? Misschien wel de reden dat je factuur plots hoger is! Ontdek snel hoe je ze vermijdt.

Wist je dit al? Het energietarief dat veel consumenten kiezen kan na een bepaalde periode drastisch stijgen… in alle stilte, en volledig legaal. De extra kosten heb je wellicht al betaald, zonder het zelf door te hebben. Dit courante fenomeen is te wijten aan een stilzwijgende verlenging van je stroom- of gascontract. Eenmaal je je bewust bent van het probleem is het makkelijk te vermijden door je contract op te zeggen. Om je daarbij te helpen, neemt Energie-Vergelijker.be het fenomeen onder loep. Zo leer je een plotse verhoging van je factuur te herkennen én te vermijden!

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Een energiecontract kiezen : houd kortingen en hun vervaldatum goed in de gaten

We beginnen bij het begin.

Als consument neem je bij het kiezen van een energiecontract meerdere factoren in rekening. Er is bijvoorbeeld de prijs, het tarieftype (vast of variabel), de duur van het contract, de betaalopties, de kwaliteit van de klantendienst etc. Bij die criteria is er één dat voor veel consumenten méér doorweegt dan anderen: de tariefprijs per kilowattuur.

zoom op euromuntjes en eurobiljetten

Elk huishouden wilt het voor haar voordeligste contract afsluiten, dat is niet meer dan logisch. Leveranciers weten dat natuurlijk en spelen er handig op in met welkomstkortingen.

Word je nieuwe klant bij Lampiris, Mega, Eneco of een andere leverancier, dan is er een goede kans dat je aanvankelijk een bijzonder interessant tarief aangeboden krijgt. Geweldige deals dus, die echter snel ten einde lopen. De kortingen zijn doorgaans maar een jaar geldig of in bepaalde gevallen tot aan het eind van het contract. In andere woorden, aan het eind van deze periode zal je leverancier je contract verlengen volgens het aanbod van het moment, zonder extra kortingen. Je kan er dus geld op inzetten dat je nieuwe tarief duurder zal zijn dan jouw oud tarief.

>>Ook lezen: Stroomverlies opsporen? Onze vier tips!

Een automatische verlenging zonder extra kortingen

Het aanpassen van je tarief op zich mag technisch gezien, al zouden de leveranciers hier wel heel wat transparanter over kunnen communiceren met hun klanten. Hoewel zij weten dat ze profiteren van een voordelige welkomstkorting, hebben veel klanten geen idee van wat gebeurt wanneer de korting ten einde loopt.

Een automatische verlenging van het energiecontract kan tot financiële kopzorgen leiden

Bij afloop van een welkomstkorting zijn er twee scenario’s, al komen de ze in de praktijk ongeveer op hetzelfde neer.

1. Je contract loopt één jaar, even lang als de welkomstkorting

Indien een huishouden aan het eind van het contract er geen nieuw afsluit, zal het oorspronkelijke contract stilzwijgend automatisch verlengd worden. De leverancier zal het “normaal” tarief toepassen, zonder korting en zonder de andere kenmerken van het contract aan te passen. Opgelet, het is goed mogelijk dat het oorspronkelijke tarief intussen veranderd is.

Sloot je bijvoorbeeld in januari 2020 een Easy Fixe stroomcontract af bij Engie (enkel tarief voor 1 jaar), dan bedroeg je tarief 8,160 c€/kWh. Maar dankzij de welkomstkorting moest je maar 5,712 c€/kWh betalen. Aan het eind van het contract en de korting, zal bij verlenging een nieuw tarief ingaan in januari 2021, en betaal je vanaf dan 8,760 c€/kWh.

Let op: houd er rekening mee dat dit een sterk gesimplificeerd voorbeeld is. In de praktijk zou een toegepast tarief eerder in november of december 2020 ingaan en niet in januari 2021. Een leverancier breng je normaal gezien minstens een maand op voorhand op de hoogte van de verlenging.

2. Het contract loopt langer dan de korting

Dat is het geval indien je bijvoorbeeld een contract van twee of drie jaar ondertekende en de welkomstkorting maar een jaar geldig is. In zo’n geval spreken we niet echt van een “verlenging” van het contract, maar eerder van een prijscorrectie.

Wanneer de korting afloopt, zal je gefactureerd worden volgens de voorwaarden die oorspronkelijk aan dit contracttype toegekend werden en dat tot het eind van jouw contract. Dat kan dan eventueel verlengd worden indien je geen stappen onderneemt om een nieuw contract af te sluiten.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Slechte communicatie ?

Hoewel een contractverlenging dus vaak samengaat met een serieuze prijsstijging (vaak tot 30% meer), hebben veel consumenten niet eens door wat er gebeurt. Ligt de schuld bij de leveranciers, die slecht communiceren? Leveranciers die het consumentenakkoord ondertekenden zijn verplicht hun klanten expliciet op de hoogte te brengen van de verlenging en dat een maand op voorhand.

We moeten erbij zeggen dat dit consumentenakkoord ook zijn zwaktes heeft:

  • De leveranciers hebben geen enkele verplichting zich eraan te houden. Sommigen, zoals Mega, hebben het zelfs nooit ondertekend. Zij kiezen dus zelf of ze je al dan niet op de hoogte brengen van een impliciete contractverlenging.
  • De manier van communicatie is er niet precies in vastgelegd. Er is puur sprake van de klant “schriftelijk of op een andere duurzame drager” mee te delen aan de consument. Mocht een brief bijvoorbeeld kwijtraken in de post, dan zou je de mededeling dus gewoon kunnen missen.
  • Je toestemming voor de verlenging is niet nodig, zolang de leverancier jou hetzelfde product aanbiedt (of een equivalent), aan het meest voordelige tarief (zonder korting).
  • De leverancier moet niet verplicht aangeven dat het nieuw tarief duurder is dan het huidig tarief. Hij moet wel verplicht aangeven dat je de prijzen kan vergelijken op de site van de regionale regulator.

Die details zorgen ervoor dat jouw contract en de bijbehorende prijscorrectie in alle stilte kunnen gebeuren. Het is wel altijd mogelijk om naar je online klantenzone te surfen en zo het prijsverschil te zien. Heb je er geen toegang toe, dan kan je dat aanvragen bij jouw leverancier.

Buiten de prijs moeten de eigenschappen van jouw contract trouwens wel altijd identiek blijven.

De Belgische leveranciers in het vizier van de regulator

De CREG, de federale regulator, heeft veel kritiek op deze praktijk en ook op de slapende contracten, vanwege een gebrek aan transparantie. Vaak heeft een klant niet door dat zijn energiefactuur verhoogd is omdat de korting is afgelopen. Klanten zijn eerder geneigd te denken dat de hogere factuur te maken heeft met de inflatie van de prijzen of een verhoogd verbruik. Minder oplettende klanten hebben zelfs überhaupt niet in de gaten dat ze elke maand meer betalen.

De regering heeft bepaalde leveranciers, zoals Luminus, Eneco, Mega en Lampiris gevraagd een actieplan op te stellen wat betreft de contractverlengingen en slapende contracten. Ter herinnering, het gaat om speciale gevallen van contractverlenging, met een product dat niet meer actief aangeboden wordt door de leverancier.

Op lange termijn wil de CREG dit product stopzetten en consumenten ertoe aanzetten op meer regelmatige basis hun contracten te vergelijken. Maar in discussies over slapende contracten lijkt het steeds om dit specifieke type contract te gaan, en niet impliciete verlengingen na een bepaalde korting. Energieleveranciers zouden er nochtans goed aan doen hun communicatie naar hun klanten toe op dat vlak te verbeteren.

Hoe een energiecontract opzeggen na een impliciete verlenging ?

Het goede nieuws voor consumenten is dat ze hun energiecontract kunnen opzeggen wanneer ze willen, zonder opzegtermijn of verbrekingskosten (let trouwens wel op de voorwaarden van de korting die kunnen bepalen hoe de vergoeding wordt berekend). Indien je bijvoorbeeld een stroomcontract voor 3 jaar ondertekent, ben je niet verplicht de volledige periode uit te zitten voor je van tarief verandert.

Energiecontract opzeggen

Om een bestaand contract op te zeggen, volstaat het om er een nieuw af te sluiten. Ja, zo simpel is het! De administratieve stappen die daar bij komen kijken zijn de afgelopen jaren een pak makkelijker geworden. Wil je van leverancier veranderen, dan hoef je hem dus geen officiële brief schrijven om hem van jouw verandering op de hoogte te brengen. Je hoeft alleen maar je inschrijving bij de nieuwe leverancier te bevestigen. Hij zal je oude leverancier op de hoogte brengen en de nodige stappen ondernemen om de opzeg te regelen. Je hoeft alleen nog maar de meterstand op te nemen op het moment dat je van contract switcht. Was het maar met alle dingen in het leven zo gemakkelijk.

>> Ook lezen : Hoe makkelijk een energiecontract opzeggen?

En wat als je toch bij dezelfde leverancier blijft? Dan heb je de mogelijkheid een nieuw tarief te aanvaarden, of bij de leverancier in kwestie een ander tarief te kiezen. Houd er wel rekening mee dat, omdat je klant blijft, je geen recht meer hebt op een welkomstkorting. Het standaardtarief zal bij jouw dus van toepassing zijn.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Kortom: vergelijk de prijzen voor je contract afloopt !

Je hebt er in elk geval alle belang bij de prijzen te vergelijken wanneer de kortingperiode afloopt. Idealiter doe je dat pakweg een maand op voorhand. Het is altijd een goed idee het heft in eigen handen te nemen i.p.v. op de leverancier te wachten.

Zo doe je dat :

1. Kreeg je bij het afsluiten van je contract een dikke korting? Zoja, kijk na op welke datum die korting inging en welke prijzen van toepassing zijn zonder korting. Om dat te doen kan je naar de online klantenzone surfen of info vragen aan jouw leverancier.

2. Vergelijk je verlengingstarief met het aanbod op de markt. Gebruik daarvoor een door de federale regulator gecertificeerde tool, zoals Energie-Vergelijker.be.

  • Indien de korting niet meer van toepassing is, heb je er alle baat bij meteen te vergelijken.
  • Is de korting nog steeds actief, dan hoef je de prijzen niet meteen te vergelijken. Je kan wachten tot een maand voordat de korting afloopt.

3. Al naargelang de resultaten doe je als volgt:

  • Je huidig tarief is nog steeds het meest voordelig? Perfect, je hoeft helemaal niets te doen: hervergelijk de tarieven over 6 à 12 maanden nog eens.
  • Je hebt een interessanter contract gevonden, eventueel met een nieuwe korting? Schakel dan meteen online over via onze gecertificeerde vergelijker.

4. Vervolgens krijg je van je nieuwe leverancier een bevestiging. Hij zal jouw oud contract opzeggen voor dat automatisch verlengd wordt. Hij zal je binnenkort vragen om de meterstand op te nemen en door te geven.

5. Houd de voorwaarden van de korting goed in het hoofd en noteer in jouw kalender een moment om de tarieven te hervergelijken een maand voor ze aflopen (doorgaans na een jaar).

Heb je nog vragen over je contractverlenging of de tarieven die van toepassing zijn? Neem dan vooral gratis contact op met onze specialisten via 0800 37 447. Onze geduldige experts staan klaar met een luisterend oor en doen niets liever dan je helpen besparen!

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Reacties2