Elektriciteit en gas: meter 4 mei 2022 • 8 Reacties • 4 minuten
Een foutieve meterstand op je eindafrekening? Meld de verkeerde meterstand zeker aan de klantendienst van je energieleverancier, of het nu in je voordeel is of niet.
Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand? Wie contacteren en hoe ga je te werk? Tot slot, hoe moet je reageren en binnen welke termijn en onder welke voorwaarden kun je terugbetaald worden? Een stappenplan!
Er zijn verschillende redenen die een verkeerde meterstand op je eindafrekening kunnen verklaren:
Opgelet: om je aardgas- en/of elektriciteitsmeter door je DNB te laten controleren, moet je een hoog voorschot betalen (tussen € 300 en € 600). Dat voorschot wordt enkel terugbetaald als je meter wel degelijk defect is.
Wees er dan ook zeker van dat een sterke stijging van je energiefactuur niet te wijten is aan andere factoren (gezinsuitbreiding, nieuwe energieverslindende elektrische toestellen, een te hoge prijs per KWh op je energiecontract, enz.).
Als je een verkeerde meterstand vaststelt wanneer je jouw eindafrekening ontvangt, moet je die fout zo snel mogelijk laten rechtzetten.
Neem contact op met de klantendienst van je energieleverancier. Ze zullen je vragen om je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code mee te delen. De klantendienst zal met je DNB contact opnemen om een nieuwe meting uit te voeren.
Zelfs als die fout in je voordeel is, moet je vroeg of laat toch het verschil terugbetalen. Je kiest beter voor een aangepaste maandelijkse afbetaling in plaats van een onaangename verrassing op je eindafrekening.
Vermeld opnieuw je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code. Vermeld tot slot dat het te betalen bedrag, volgens jou, het resultaat is van een foutief opgenomen meterstand. De aangetekende brief kan gebruikt worden als bewijs van betwisting en is dan ook de beste manier om contact op te nemen.
In twee specifieke gevallen kun je een financiële vergoeding krijgen op voorwaarde, uiteraard, dat je een klacht indient:
de cnijf roger 0/5 • 21 december 2018 • 15:54
Normaal zou ik op 1/1/2019 overstappen naar jullie,doch ik zie daar van af,daar ik bij Essent betere voorwaarde krijg ik moest jullie van Essent een mail sturen voor dat mede te delen.
Hoogachting
Roger De Cnijf
0475/750046
0/5 • 7 februari 2019 • 17:54
Excuseer ons alsjeblieft voor onze late reactie.
Als consument heeft u 14 dagen intrekking rechten vanaf de ondertekening van het contract
Energie-Vergelijker is een online prijsvergelijker en geen leverancier.
Met vriendelijke groeten,
L’équipe Comparateur-Energie.be
DEVROYE Lisette 0/5 • 21 januari 2022 • 11:52
Mag ik vragen dit te verbeteren aub.
Dank u
L.Devroye
Robin Heuschen 0/5 • 25 februari 2022 • 16:53
Om die gegevens te wijzigen neem je beter contact met de leverancier op.
Mvg,
Team Energie-Vergelijker.be
Ioana Raluca Grancea 0/5 • 2 oktober 2022 • 13:54
Ik heb voor het latste 3 jaren de elektriciteit factuur van mijn buren betald , de verhuurder en fluvius heeft mij een verkeerde ean code gegeven.Nu als ze de calculatie doen ik het gaat niet juist zijn omdat ik heb altijd mijn leveranciers veranderen bij het goedkoopste maar mijn buren niet , ik wil niet het factuur met een hoog tarif betalen. Hoe ga ik dit oplossen?
Bedankt!
Lucas Mommer 0/5 • 17 oktober 2022 • 17:08
Bedankt voor je bericht.
Ik kan heel makkelijk begrijpen hoeveel jij je bedrogen voelt. Jammer kan Energie-vergelijker hier niets doen.
Je zou beter contact opnemen met Fluvius waarvan de vergissing komt.
Mvg,
Team Energie-vergelijker
Marceline 0/5 • 16 oktober 2022 • 21:57
Ik heb een vraag, ik heb de verkeerde meterstanden doorgegeven aan liander en me contract loopt af op 22 Oktober wat kan ik nu het beste doen ?? Ik heb geen verstand van die meterstanden enz
Graag hoor ik wat terug
Groeten Marceline
Lucas Mommer 0/5 • 17 oktober 2022 • 16:38
Bedankt voor je bericht.
In dat geval zou ik u aanraden om contact op te nemen met uw netbeheerder om die vergissing te vermelden.
Mvg,
Team Energie-vergelijker