Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?

Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?

  • 9 mei 2018
  • |
  • Laatste update op 16 december 2024
  • |
  • 4 min.

Een foutieve meterstand op je eindafrekening? Meld de verkeerde meterstand zeker aan de klantendienst van je energieleverancier, of het nu in je voordeel is of niet.

Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand? Wie contacteer je en hoe ga je te werk? Hoe moet je reageren bij een conflict en binnen welke termijn en onder welke voorwaarden kan je een terugbetaling vragen? Een stappenplan!

Meterstandopname bij analoge of dititale meter

Beschik je nog over een analoge meter? Dan kan je distributienetbeheerder een meteropnemer naar je huis sturen om de meterstand op te nemen. Het kan ook zijn dat je de meterstand zelf moet opnemen en doorgeven via een meteropnamekaart. Het risico dat een verkeerde meterstand wordt geregistreerd, is niet onbestaande.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Beschik je al over een digitale meter? Dan hoeft er geen meteropnemer meer aan huis te komen. En je hoeft ook zelf geen meterstanden meer door te geven. Je distributienetbeheerder (Fluvius voor Vlaanderen) kan namelijk automatisch vanop afstand de digitale meterstand opnemen. Tot nu toe werden er geen problemen gemeld over verkeerde meterstanden met een digitale meter.

Hoe kan je een verkeerde meterstand doorgeven?

Een verkeerde meterstand op je eindafrekening kan verschillende oorzaken hebben:

  • De technieker van je distributienetwerkbeheerder (DNB) heeft een fout gemaakt tijdens de meting.
  • Je hebt zelf een verkeerde meterstand aan je DNB doorgegeven.
  • De technieker van je DNB heeft je meter niet kunnen controleren en je hebt je meterstand niet doorgegeven. Je energieverbruik wordt dan geschat op basis van het vorige jaar.
  • Je elektriciteits- en/of aardgasmeter is defect. Je kan dan aan je DNB vragen om te controleren of de gegevens van je meter juist zijn.

Profiteer van promoties en kortingen!

Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Energie-Vergelijker.be en verander snel en gratis van leverancier.

Opgelet: om je aardgas- en/of elektriciteitsmeter door je DNB te laten controleren, betaal je een hoog voorschot (tussen € 300 en € 600). Dat voorschot wordt enkel terugbetaald als je meter wel degelijk defect is.

Ga dus zeker na of een sterke stijging van je energiefactuur niet te wijten is aan andere factoren: een gezinsuitbreiding, nieuwe energieverslindende elektrische toestellen, een te hoge prijs per KWh op je energiecontract,…

Foute meterstand op factuur: wie contacteren?

Staat er een verkeerde meterstand op je eindafrekening? Laat dit dan zo snel mogelijk rechtzetten. Contacteer de klantendienst van je energieleverancier. Je leverancier zal je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code opvragen. Vervolgens zal hij aan je DNB vragen om een nieuwe meting uit te voeren.

Zelfs als een verkeerde meterstand in je voordeel is, moet je vroeg of laat toch het prijsverschil terugbetalen. Je kiest beter voor een aangepast maandelijks voorschot in plaats van een onaangename verrassing op je eindfactuur.

Klacht ingediend, maar geen rechtzetting? 

  • Stuur een aangetekende brief (of een e-mail) naar de klachtendienst van je energieleverancier.

Vermeld opnieuw je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code. Laat weten dat het te betalen bedrag volgens jou het resultaat is van een verkeerde meterstand. De aangetekende brief kan gebruikt worden als bewijs van betwisting.

  • Neem contact op met je distributienetwerkbeheerder (DNB) die al je meterstanden kan controleren.
  • Als je binnen tien werkdagen nog geen antwoord van je leverancier of DNB ontvangen hebt:

  1. Dien een klacht in bij de federale Ombudsdienst voor Energie.
  2. Dien een klacht in bij de regionale Ombudsdienst voor Energie van de VREG.

Recht op terugbetaling bij verkeerde meterstand?

In twee specifieke gevallen kan je een financiële vergoeding krijgen op voorwaarde dat je een klacht indient:

  • Als je energieleverancier binnen de wettelijk vastgelegde termijn (10 werkdagen) geen gevolg aan je klacht gegeven heeft.
  • Als bevestigd werd dat je meterstand verkeerd is, maar je energieleverancier je ondertussen nog geen aangepaste factuur verstuurd heeft. Het bedrag in jouw voordeel zou binnen 30 dagen na de datum van de eindafrekening terugbetaald moeten worden.

Neem contact op met een adviseur

Bron: De accuraatheid van je meter checken (Sibelga)

Author

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Wanneer de wind waait en de elektriciteitsprijzen doet dalen
Energiemarkt
Wanneer de wind waait en de elektriciteitsprijzen doet dalen

De brutoprijzen voor elektriciteit zijn in het weekend van 7-8 december 2019 opmerkelijk gezakt, wat op sommige momenten zelf…

4 min.
Meer lezen
Een groenestroomcontract: bedrog of wel degelijk milieuvriendelijk?
Technologie en milieu
Een groenestroomcontract: bedrog of wel degelijk milieuvriendelijk?

‘100% groene stroom’, dat is wat de meeste energieleveranciers aanbieden. Achter die term gaan echter subtiliteiten schuil die som…

8 min.
Meer lezen
Een budgetmeter verwijderen: hoe doe je dat via Fluvius, ORES of een andere DNB?
Meters
Een budgetmeter verwijderen: hoe doe je dat via Fluvius, ORES of een andere DNB?

Je woning is uitgerust met een budgetmeter voor stroom of gas, maar je hebt hem niet meer nodig. Misschien is jouw financiële situ…

8 min.
Meer lezen
Energiebalans 2024: een complete marktanalyse
Andere
Energiebalans 2024: een complete marktanalyse

2024 kenmerkte zich door tegenstrijdige energietendensen: enerzijds waren de gevolgen van een nog altijd volatiele markt voelbaar,…

9 min.
Meer lezen