Een verhuis is een stresserende gebeurtenis, waarvan u het praktisch verloop maar beter niet aan het toeval overlaat. Om u te helpen deze belangrijke stap in uw leven in goede banen te leiden, hebben wij voor uw verhuis een stappenplan opgesteld waarmee u geen enkel detail uit het oog verliest. En als kers op de taart stelden we ook nog eens een handige checklist samen.

Een verhuis is een belangrijke gebeurtenis. Er is het uitkijken naar een nieuw stekje enerzijds, maar ook de stress van het inpakken en de verandering van omgeving anderzijds. Het is niet altijd makkelijk om over de vele praktische stappen een overzicht tehouden. Gelukkig denkt Energie-Vergelijker.be aan u en heeft voor u een handige checklist opgesteld, zodat u zich straks geen zorgen hoeft te maken over het praktisch verloop van uw verhuis. Van het inpakken van de dozen, tot het regelen van uw energiecontracten en uw post, in deze overzichtelijke gids vindt u een lijst van alle grote en kleine dingen die u vooral niet mag vergeten voor een vlekkeloze verhuis!

Overzicht

Hoe regelt u uw dozen?

Bij een verhuis hoort natuurlijk het inpakken van uw spullen en die dozen naar uw nieuwe woning vervoeren. Maar pas op voor slechte organisatie!

Denk aan het transport…

Maak eerst en vooral een inventaris op van uw spullen, en neem op basis daarvan een beslissing: gaat u een beroep doen op een professionele verhuisdienst of regelt u alles zelf? Al naargelang uw beslissing schakelt u een professionele service of een geschikt voertuig in. Vergeet ook niet een parkeerverbodsbord aan te vragen bij uw stad of gemeente. In sommige gevallen is een goederenlift nodig. Om stress en gedoe op het laatste moment te vermijden, begint u dit best ongeveer drie maanden op voorhand te regelen. Bekijk ook even of en hoe u verzekerd bent. Verhuist met een bedrijf dat aangesloten is bij de Belgische Kamer der Verhuizers, dan hebben zij zelf een verzekering. Verhuist u zelf en veroorzaakt u of één van uw helpers schade, dan bent u wellicht gedekt door uw familiale verzekering.

…en pak uw spullen in als een echte professional !

Begin op tijd (ongeveer een maand voor de verhuis) de nodige spullen te verzamelen: dozen, plakband, touw, bubbelpapier, etc. Misschien heeft een familielid of kennis nog dozen liggen van een vorige verhuis. Een tip voor het inpakken: overlaad uw dozen niet, dat maakt de verhuis alleen maar moeilijker. Probeer elke doos te vullen met een evenwichtige mengeling uit zwaardere voorwerpen (boeken, eetgerief) en lichte voorwerpen (kleding, knuffels). Doet u spullen weg? Probeer ze online te verkopen of breng ze naar de kringloopwinkel.

Verhuist u een grote hoeveelheid spullen, dan kan u de dozen nummeren zodat u ze bij aankomst in de nieuwe woonst meteen in de juiste kamer kunt zetten.

Wat met uw energiecontracten ?

De energiecontracten worden soms over het hoofd gezien, maar zijn eigenlijk net zo belangrijk als uw verhuisdozen. Een verhuis is het perfecte moment om uw gas- en stroomtarieven te vergelijken. Betaalt u meer dan het marktgemiddelde? Is uw huidige contract ook in uw nieuwe woning nog voordelig? Wilt u bij dezelfde leverancier blijven? Biedt hij misschien een voordeliger contract aan?

Een contract op maat vinden hoeft niet moeilijk te zijn

U heeft wel wat beters te doen dan de contracten en tarieven van elke leverancier te overlopen! Net daarom staan we bij Energie-Vergelijker.be klaar om dit voor u te doen én er voor u de meest voordelige optie uit te zoeken. Neem contact op met één van onze experts en vertel hem over uw nieuwe woonsituatie. Hij gaat voor u op zoek naar het meest voordelige contract, en kan indien gewenst meteen het nieuwe contract voor u afsluiten. In tegenstelling to wat veel mensen denken is van contract veranderen dus een snel en simpel proces.

Bent u tevreden bij uw oude leverancier en wilt u liever niet veranderen? Surf dan naar de klantenzone of website van uw leverancier om hem van uw verhuis op de hoogte te brengen.

Het energieovernamedocument : een handig hulpmiddel

Verhuis je naar nieuwbouw, dan is het mogelijk dat je woning nog niet op het elektriciteitsnet aangesloten is. Geen paniek, met ons handig stappenplan is die aansluiting zo geregeld. Verhuis je naar een oudere woning, dan hoef je je hier doorgaans geen zorgen over te maken.

Een gas- of stroomcontract voor uw nieuwe woning kiezen is één ding, maar u moet ook niet vergeten de energie in uw oude woning af te sluiten. Daarvoor moet u op dag van vertrek de meterstand opnemen en doorgeven aan uw leverancier en distributienetbeheerder. Zo weet u precies hoeveel energie u verbruikt heeft voor u uw woning permanent verlaat.

Om dat met de volgende bewoner zo goed mogelijk te regelen, heeft u er alle belang bij het energieovernamedocument in te vullen. Op dit document kan u de oude meterstand noteren en het door beide partijen laten bevestigen. Zo vermijdt u later eventuele conflicten. Mocht de nieuwe bewoner bijvoorbeeld geen nieuw contract afgesloten hebben, zou u in principe voor zijn verbruik kunnen moeten betalen!

Daarom is het een goed idee om ook in uw nieuwe woning de meterstand op te nemen en samen met de nieuwe bewoner het energieovernamedocument in te vullen. U kan het document opsturen naar uw nieuwe leverancier zodat hij u een correcte voorschotfactuur kan opsturen.

Wat met uw telecomabonnementen?

Net als met uw energiecontracten, zal u ook moeten kiezen wat u met uw internet- , telefoon- en t.v.-abonnementen doet.

Bij de meeste operatoren is het mogelijk uw abonnementen over te zetten naar uw nieuwe woning. Maar een verhuis kan natuurlijk ook net een goed moment zijn om te gaan kijken of u elders misschien een beter aanbod kunt bekomen. Misschien zijn er wel formules die beter aansluiten bij uw verbruiksprofiel of die minder kosten. Veranderen van operator kan dan een slimme beslissing zijn.

Adreswijziging : wie brengt u op de hoogte ?

De lijst riskeert nogal lang te zijn, daarom raden we u aan even zelf alle instanties te overlopen en gestructureerd te werk te gaan. U wilt natuurlijk niet riskeren straks belangrijke brieven of facturen te missen!

Ten eerste zijn er de financiële diensten (banken, verzekeringen, de mutualiteit,…) en openbare instanties (RVA, stadsdiensten, etc.)

Overloop vervolgens even waar u het afgelopen jaar geweest bent. Uw dokter, sport- of fitnessclub, het ziekenhuis, huisarts,… hen deelt u ook uw nieuwe adres mee. Het kan wel even duren voordat uw nieuwe adres goed geregistreerd is. Wist u dat u daarom bij Bpost uw brieven automatisch kan laten doorsturen naar uw nieuw adres? Zo misloopt u zeker geen belangrijke brieven.

Neem dan meteen contact op met eventuele tijdschriften of kranten waarop u geabonneerd bent. Hetzelfde geldt voor goede doelen waar u misschien regelmatig aan doneert. Ga samen met uw gezins- of huisgenoten even van wie u de afgelopen 6 maanden post hebt gekregen, zo bent u zeker dat u niets of niemand over het hoofd ziet.

Ook uw werkgever brengt u zo snel mogelijk op de hoogte van uw nieuwe adres – en zelfs uw oude werkgever, indien u nog niet lang geleden van job veranderde. Hebt u kinderen, geef uw nieuwe adres dan ook door aan de school. Dat is net zo belangrijk indien de kinderen nu ook naar een nieuwe school gaan.

U huurt? Zeg uw huurcontract dan tenmminste drie maanden op voorhand op door een aangetekende brief naar uw verhuurder te sturen.

Eenmaal geïnstalleerd op uw nieuwe adres, zal u zich in uw nieuwe gemeente moeten domiciliëren om uw adres ook officieel aan te passen op uw identiteitspapieren. Voor de zekerheid brengt u ook uw oude gemeente op de hoogte, zeker als u uw belastingaangifte voor het jaar nog niet gedaan hebt.

Nog andere formaliteiten?

Een verhuis is natuurlijk meer dan alleen administratie. Er zijn nog heel wat andere dingen om op te letten.

Zonder hulpe hand verhuizen is natuurlijk geen sinecure – twijfel dus zker niet om vrienden en kennissen op de dag zelf om hulp te vragen! Dat doet u best niet de avond op voorhand. Hetzelfde geldt voor eventuele vakantiedagen die u aanvraagt bij uw werkgever. Plan ook een grote kuis van

Breng de helpers dus tenminste enkele weken op voorhand op de hoogte van de verhuis. Vergeet ook niet uw frigo en koelkast leeg te maken en grof vuil naar het containerpark te brengen voor de dag van de verhuis. Plan ook een grote kuis van uw nieuwe woning voor u uw dozen er afzet. Pak alvast wat snacks in en een pakket met belangrijke spullen voor de eerste overnachting.

energie besparen in de koelkast

Ten slotte overloopt u nog even de ruimtes in uw oude woning: zijn alle kamers leeg? Zijn de deuren en ramen allemaal toe? Heeft u uw naam van de brievenbus gehaald?

Checklist ter herinnering : vergeet geen enkele stap !

Help, het wordt wel erg veel om aan te denken! Wilt u er zeker van zijn niets vergeten te hebben? Dat komt goed uit, want bij Energie-Vergelijker.be hebben wij alle stappen voor u opgesomd in een checklist, die u bij de hand kan houden tijdens de verhuis.

Heeft u nog vragen, met name rondom het thema energie, dan kan u altijd terecht bij ons team. U kan op ons rekenen om alle administratieve stappen rond uw energiecontract te regelen! Bel gratis naar 0800 37 447 van maandag tot vrijdag, tussen 9 en 18 uur.

Reageren!