Wanneer je verhuist, heb je veel aan je hoofd. Stroom en gas in je nieuwe woning krijgen is één van je prioriteiten. Maar welke stappen moet je bij elke respectievelijke leverancier ondernemen? Hoe bereik je hun verhuisdienst? Ben je verplicht je leverancier telefonisch of schriftelijk te verwittigen? Om je van een vlekkeloze verhuis te verzekeren, overlopen wij alle elementen die je doorgeeft aan een energieleverancier.

Bij een verhuis horen steevast een aantal administratieve stappen. Veel mensen kijken daar tegen op, maar het is helaas één van die dingen waar je niet aan ontsnapt. Het goede nieuws is dat de stappen rondom je energiecontract in de loop der jaren een pak eenvoudiger werden. De energieleveranciers hebben intussen begrepen dat een klantendienst van kwaliteit ook de klantentrouw vergroot.

Om jou te helpen de nodige stappen tot een goed einde te brengen, hebben wij de stappen voor de belangrijkste leveranciers in ons land op een rijtje gezet. We gaan met name de stappen van Luminus, TotalEnergies, Engie, Eneco en Mega bekijken.


Samenvatting:


Van leverancier veranderen of niet van leverancier veranderen? Dat is de vraag.

Voor je allerlei administratie in orde begint te brengen, denk je best na over deze vraag: behoud je je huidige contract of verander je van contract? Vergeet niet dat de situatie in je nieuwe woning natuurlijk niét dezelfde zal zijn als die in je huidige woning. Misschien is er een kindje op komst, ga je samenwonen of wordt je huishouden net kleiner omdat je kinderen hun vleugels uitslaan. Je verhuist misschien naar een ander gewest. Daarnaast ziet ook de situatie op de energiemarkt er momenteel misschien anders uit dan toen jij je huidige contract afsloot. Zo is het goed mogelijk dat de prijzen een pak lager of hoger staan.

Er is maar één manier om te weten of je best van contract verandert of niet, en dat is door de prijzen te vergelijken. En al zeggen we het zelf, Energie-Vergelijker.be is daarvoor een handig hulpmiddel. Wij helpen jou een stroom- of gascontract te vinden dat perfect bij je behoeften past – en hopelijk ook heel wat voordeliger is.

Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op uw globale energiefactuur ! Kies voor het beste stroom- en/of aardgasaanbod en bespaar tot 225 euro. Ontdek welk bedrag jij bespaart.
Ik vergelijk en bespaar Gratis vergelijking

Wat heb je nodig om bij je leverancier een adreswijziging door te geven?

Of je van contract verandert of niet, je moet aan je leverancier toch doorgeven dat je verhuist. Zo kan hij je meter afsluiten wanneer jij de oude woning verlaat, en vermijd je eventueel lastige problemen zoals een stroomuitval.

Er zijn bepaalde gegevens die je aan de energieleverancier(s) van je oude en nieuwe woning moet doorgeven zodat zij je dossier en de transitie vlot kunnen regelen.

Aan de leverancier van je oude woning

  • De datum van je verhuis;
  • Je nieuwe adres;
  • De meterstanden van je oude woning – die is nodig om de slotfactuur te kunnen opmaken. Je neemt hem op de dag van vertrek op via het energieovernamedocument.
  • Niet verplicht, maar wel aan te raden:
    • Een kopie van het energieovernamedocument;
    • De contactgegevens van de volgende bewoner. (vooral van belang bij Luminus en TotalEnergies)

Aan de leverancier van je nieuwe woning*:

  • De dag van je verhuis;
  • Je nieuwe adres;
  • De meterstanden van je nieuwe woning en het type meter — te regelen op het moment dat je de sleutels ontvangt;
  • De EAN-code van de woning, zodra je die kent.
  • Niet verplicht, maar wel aan te raden:
    • Een kopie van het energieovernamedocument;
    • De contactgegevens van de volgende bewoner. (vooral van belang bij Luminus en TotalEnergies)

*Dit kan een andere leverancier zijn of dezelfde, afhankelijk van of je van leverancier verandert of niet.

>>Meer lezen: Een budgetmeter verwijderen: hoe doe je dat via Fluvius, ORES of een andere DNB?

Wil je jouw verhuis telefonisch doorgeven, houd dan zeker je klantnummer en je EAN-code(s) bij de hand.

Goed om te weten: als je van leverancier verandert, zul je met je oude leverancier niet veel contact meer hebben. Je nieuwe leverancier is verantwoordelijk voor het afsluiten van je oude contract.


Je bent je weg kwijt tussen alle info die je moet doorgeven? Vraag hulp aan een energie-expert! Contacteer ons gratis zodat wij je bij alle stappen kunnen begeleiden.


Je hebt de tarieven vergelijken en de benodigde informatie bij elkaar gesprokkeld? Dan is het nu tijd om je energie te gaan regelen!

Scenario 1 : je blijft bij dezelfde leverancier…

…en houdt hetzelfde contract

Je hebt de prijzen vergeleken en bent tevreden met je huidige contract, dan hoef je het alleen nog maar over te zetten op je nieuwe woning. In dat geval hoef je jouw leverancier alleen nog maar op de hoogte brengen van de adreswijziging. Grosso modo ziet dat proces er bij elke leverancier hetzelfde uit:

Je brengt de leverancier op de hoogte en geef hem de nodige informatie door.

Je ontvangt de bevestiging van de adreswijziging.

Je geeft eventuele ontbrekende informatie door aan de leverancier (bijvoorbeeld de meterstand).

Je ontvangt de slotfactuur voor je oude woning en de voorschotfactuur voor je nieuwe stekje.

Natuurlijk hebben niet alle leverancier dezelfde communicatiekanalen, zoals we straks nog zullen zien.

…maar verandert van formule

Aan het stappenplan verandert er eigenlijk weinig, buiten dan dat je bij de eerste stap aangeeft dat je van contract wil veranderen.

Wist je trouwens dat je niet verplicht bent nog apart contact op te nemen met de leverancier om van contract te veranderen? Je kunt ook bij dezelfde leverancier ‘switchen’ via een prijsvergelijker zoals Energie-Vergelijker.be. We regelen jouw administratie dan voor jou. Jij hoeft enkel nog de meterstand doorgeven bij de overdracht van de sleutels.

Dankzij Energie-Vergelijker.be profiteer je van promoties, kortingen en exclusieve voordelen!
Nu gratis vergelijken Ik bespaar tot 275 euro

Doe je het toch liever zelf, dan vind je hieronder vind je voor de belangrijkste leveranciers de communicatiekanalen die je kunt gebruiken om je verhuis door te geven.

Bij ENGIE, Luminus, Eneco: bij voorkeur online

Zowel ENGIE als Luminus en Eneco geven de voorkeur aan hun online klantenportaal wat betreft het veranderen van contract. Je hoeft alleen maar in te loggen, je aanvraag door te geven en de instructies te volgen.

Voor wie zijn verhuis wil doorgeven heeft Luminus ook een telefoonnummer (078 180 183) voor wie zich online minder thuis voelt.

ENGIE en Eneco zijn ook telefonisch bereikbaar, maar geven sterk de voorkeur aan de online administratie.

Bij TotalEnergies : de keuze te over

De derdegrootste leverancier van ons land heeft de klant de keuze. Je kunt je verhuis op drie manieren doorgeven:

  • Telefonisch, via 0800 11 115 (gratis nummer);
  • Per mail naar move@totalenergies.be (of zelfs via de post);
  • Via de online klantenzone, door het formulier in te vullen.

TotalEnergies biedt dus de keuze, al moeten we daar wel bij zeggen dat TotalEnergies de voorkeur lijkt te geven aan telefonisch contact.

Bij Mega: een voornamelijk telefonisch contact

Deze van oorsprong Luikse leverancier gaat graag met jou in gesprek. Om je huidige contract over te zetten op je nieuwe woning, bel je naar 04 268 20 00 of stuur je een mailtje naar info@mega.be.

Energieovernamedocument van Luminus, Mega, Eneco, ENGIE,…

Op zoek naar het energieovernamedocument van je leverancier? Download het hieronder!

>> Energieovernamedocument

Scenario 2: je verandert van leverancier

Van leverancier veranderen klinkt voor jou misschien als heel wat gedoe. Je bent wellicht bang dat er een hoop administratie bij zal komen kijken. In feite is net het omgekeerde het geval, want een verandering van leverancier kan jouw leven vergemakkelijken!

Vergelijk je tarieven via Energie-Vergelijker.be en kies het perfecte contract.

Geef via ons online formulier de info omtrent jouw verhuis in. Wij zorgen ervoor dat je gegevens aan je oude en nieuwe leverancier doorgegeven worden, en houden ook je dossier in de gaten.

Je ontvangt van ons een bevestiging wanneer je nieuwe contract kan ingaan en je oude contract kan stopgezet worden. Dat hoef je dus niet zelf te doen, alles wordt geregeld voor jou!

Je geeft eventueel nog ontbrekende informatie door zoals de meterstand.

En dan ontvang je nog de slotfactuur van je oude woning en de voorschotfactuur van je nieuwe woning.

Wist je trouwens dat je ook zelf de markt kan onderzoeken en een geschikt contract vinden? Het voordeel is dat je de volledige controle houdt over je vergelijking. Het nadeel is dat het je veel tijd zal kosten om uiteindelijk hetzelfde resultaat te bereiken, of zelfs meer te betalen. Een goede gecertificeerde tool vinden is dus een mooie oplossing!

Dankzij Energie-Vergelijker.be profiteer je van promoties, kortingen en exclusieve voordelen!
Nu gratis vergelijken Ik bespaar tot 275 euro

Scenario 3: je wilt niet van contract veranderen

Misschien verhuis je naar het buitenland of naar een woning waar de eigenaar je energie regelt. In dat geval moet je alleen nog maar je oude contract afsluiten. In dit artikel leggen we je uit hoe.

Met behulp van ons stappenplan gaan in jouw nieuwe woning zo de lichten aan

Op een rijtje

Elke leverancier heeft zijn eigen manier om een energiecontract bij een verhuis te regelen. Het makkelijkst is je energiecontracten via een prijsvergelijker te regelen, buiten als je jouw huidig contract wilt behouden. Kies je daar voor, dan kun je doorgaans via je klantenzone de nodige stappen regelen. Kan je niet online terecht, dan staat er vast telefonisch iemand ter beschikking. Om je weg te vinden in die energiejungle, heeft je energieleverancier gelukkig een vriendelijke klantenservice.

En natuurlijk kun je ook altijd een beroep doen op Energie-Vergelijker.be. Wij helpen je met plezier met al je vragen rondom je energiecontract.

LeverancierKlantaccountTelefoonE-mailAndere kanalen
EnecoJa
(link)
Heeft niet de voorkeurHeeft niet de voorkeurNeen
ENGIEJa
(link)
Heeft niet de voorkeurHeeft niet de voorkeurNeen
TotalEnergies Ja
(link)
Ja
0800 11 115
Ja
move@totalenergies.be
Eventueel per brief
LuminusJa
(link)
Ja
078 180 183
Heeft niet de voorkeurNeen
MegaNeenJa
04 268 20 00
Ja
info@mega.be
Neen

Je bent bang het één of ander te vergeten? Dan is de hulp van een expert misschien wel handig. Doe beroep op een prijsvergelijker zoals die van ons – wij zorgen met plezier voor energie in je nieuwe woning!

Dankzij Energie-Vergelijker.be profiteer je van promoties, kortingen en exclusieve voordelen!
Nu gratis vergelijken Ik bespaar tot 275 euro