Verhuis: wat doe je met een contract van Luminus, Engie, TotalEnergies etc.?
Wanneer je verhuist, heb je veel aan je hoofd. Stroom en gas in je nieuwe woning krijgen, is één van je prioriteiten. Maar welke stappen moet je bij elke respectievelijke leverancier ondernemen? Hoe bereik je hun verhuisdienst? Ben je verplicht je leverancier telefonisch of schriftelijk te verwittigen? Om je van een vlekkeloze verhuis te verzekeren, overlopen wij alle elementen die je doorgeeft aan een energieleverancier.
Bij een verhuis horen steevast een aantal administratieve stappen. Veel mensen kijken ertegenop. Het goede nieuws is dat je energiecontract verhuizen nu veel eenvoudiger is dan vroeger.
Om jou te helpen, hebben wij de stappen voor de belangrijkste energieleveranciers in ons land op een rijtje gezet. We bekijken met name de stappen van Luminus, TotalEnergies, Engie, Eneco en Mega.
Van leverancier veranderen of niet?
De hamvraag bij een verhuis is: behoud je je huidige contract of verander je van contract? Vergeet niet dat de situatie in je nieuwe woning niét dezelfde zal zijn als die in je huidige woning. Misschien is er een kindje op komst, ga je samenwonen of wordt je gezin net kleiner omdat je kinderen hun vleugels uitslaan. Je verhuist misschien naar een ander gewest. Daarnaast ziet ook de situatie op de energiemarkt er momenteel misschien anders uit dan toen je je huidige contract afsloot. Zo is het goed mogelijk dat de prijzen fors gedaald of gestegen zijn.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Er is maar één manier om te weten of je best van contract verandert of niet, en dat is door prijzen te vergelijken. Energie-Vergelijker.be is daarvoor een handig hulpmiddel. Wij helpen jou een stroom- of gascontract te vinden dat perfect bij past, en voordeliger is.
Wat heb je nodig om bij je leverancier een adreswijziging door te geven?
Of je van contract verandert of niet, je moet aan je leverancier doorgeven dat je verhuist. Zo kan hij je meter afsluiten wanneer jij de oude woning verlaat, en vermijd je problemen zoals een stroomuitval.
Geef onderstaande gegevens van je oude en nieuwe woning door aan je energieleverancier(s) zodat zij je dossier en de transitie vlot kunnen regelen.
Aan de leverancier van je oude woning
- De datum van je verhuis
- Je nieuwe adres
- De meterstanden van je oude woning: nodig om de slotfactuur te kunnen opmaken. Je neemt deze op de dag van vertrek op via het energieovernamedocument.
- Niet verplicht, maar wel aan te raden:
- Een kopie van het energieovernamedocument
- De contactgegevens van de volgende bewoner
Aan de leverancier van je nieuwe woning
- De dag van je verhuis
- Je nieuwe adres
- De meterstanden van je nieuwe woning en het type meter: te regelen op het moment dat je de sleutels ontvangt
- De EAN-code van de nieuwe woning
- Niet verplicht, maar wel aan te raden:
- Een kopie van het energieovernamedocument
- De contactgegevens van de volgende bewoner
De leverancier van je nieuwe woning kan een andere of dezelfde leverancier zijn als die van je oude woning.
Wil je jouw verhuis telefonisch doorgeven, hou dan zeker je klantnummer en je EAN-code(s) bij de hand.
Goed om te weten: als je van leverancier verandert, zal je met je oude leverancier niet veel contact meer hebben. Je nieuwe leverancier is verantwoordelijk voor het afsluiten van je oude contract.
Neem contact op met een adviseur
Je hebt de tarieven vergelijken en de benodigde informatie bij elkaar gesprokkeld? Dan is het nu tijd om je energie te gaan regelen!
Scenario 1 : je blijft bij dezelfde leverancier…
…en houdt hetzelfde contract
Heb je de prijzen vergeleken en ben je tevreden met je huidige contract? Dan hoef je het alleen nog maar over te zetten naar je nieuwe woning. In dat geval hoef je jouw leverancier alleen nog maar op de hoogte brengen van de adreswijziging. Grosso modo ziet dat proces er bij elke leverancier hetzelfde uit:
- Je brengt de leverancier op de hoogte en geef hem de nodige informatie door.
- Je ontvangt de bevestiging van de adreswijziging.
- Je geeft eventuele ontbrekende informatie door aan de leverancier (bijvoorbeeld de meterstand).
- Je ontvangt de slotfactuur voor je oude woning en de voorschotfactuur voor je nieuwe stek.
Natuurlijk hebben niet alle leverancier dezelfde communicatiekanalen, zoals we straks nog zullen zien.
…maar verandert van formule
Aan het stappenplan verandert er eigenlijk weinig, buiten dan dat je bij de eerste stap aangeeft dat je van contract wil veranderen.
Wist je trouwens dat je niet verplicht bent nog apart contact op te nemen met de leverancier om van contract te veranderen? Je kan ook bij dezelfde leverancier ‘switchen’ via een prijsvergelijker zoals Energie-Vergelijker.be. We helpen je met de administratie. Jij hoeft enkel nog de meterstand doorgeven bij de overdracht van de sleutels.
Profiteer van promoties en kortingen!
Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Energie-Vergelijker.be en verander snel en gratis van leverancier.
Regel je je verhuis liever zelf? Dan vind je hieronder voor de belangrijkste leveranciers de communicatiekanalen die je kan gebruiken om je verhuis door te geven.
Bij Engie, Luminus, Eneco: bij voorkeur online
Zowel Engie, Luminus als Eneco geven de voorkeur aan hun online-klantenportaal voor een verandering van contract. Je hoeft alleen maar in te loggen, je aanvraag door te geven en de instructies te volgen. Luminus is ook bereikbaar op het nummer 078 180 183. Engie en Eneco zijn ook telefonisch bereikbaar, maar geven sterk de voorkeur aan de online-administratie.
Bij TotalEnergies: keuze te over
De derdegrootste leverancier van ons land geeft de klant de keuze. Je kan je verhuis op drie manieren doorgeven:
- Telefonisch, via 0800 11 115 (gratis nummer)
- Per mail naar move@totalenergies.be (of zelfs via de post)
- Via de online-klantenzone, door het formulier in te vullen
TotalEnergies biedt dus de keuze, al moeten we zeggen dat de leverancier de voorkeur lijkt te geven aan telefonisch contact.
Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!
Op Energie-Vergelijker.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.
Bij Mega: voornamelijk telefonisch contact
Deze van oorsprong Luikse leverancier gaat graag met jou in gesprek. Om je huidige contract over te zetten naar je nieuwe woning, bel je naar 04 268 20 00 of stuur je een mailtje naar info@mega.be.
Energieovernamedocument van Luminus, Mega, Eneco, Engie,…
Op zoek naar het energieovernamedocument? Download het hieronder!
>> Energieovernamedocument voor eigenaars van zonnepanelen
Scenario 2: je verandert van leverancier
Van leverancier veranderen is helemaal niet omslachtig en kan jouw leven vergemakkelijken!
- Vergelijk je tarieven via Energie-Vergelijker.be en kies het perfecte contract.
- Geef via ons online-formulier de info omtrent jouw verhuis in. Wij zorgen ervoor dat je oude en nieuwe leverancier je gegevens ontvangen, en houden ook je dossier in de gaten.
- Je ontvangt van ons een bevestiging wanneer je nieuwe contract kan ingaan en je oude contract kan stopgezet worden. Dat hoef je dus niet zelf te doen, alles wordt geregeld voor jou!
- Je geeft eventueel nog ontbrekende informatie door zoals de meterstand.
- Je ontvangt de slotfactuur van je oude woning en de voorschotfactuur van je nieuwe woning.
Scenario 3: je wil niet van contract veranderen
Misschien verhuis je naar het buitenland of naar een woning waar de eigenaar je energie regelt. In dat geval moet je alleen nog maar je oude contract afsluiten. In dit artikel leggen we je uit hoe.
Alles op een rijtje
Elke leverancier heeft zijn eigen manier om een energiecontract bij een verhuis te regelen. Het makkelijkst is je energiecontracten via een prijsvergelijker te regelen, buiten als je je besaande contract wil behouden. In het laatste geval kan je doorgaans via je klantenzone de nodige stappen regelen, of bellen naar de klantendienst van je leverancier.
En natuurlijk kan je ook altijd een beroep doen op Energie-Vergelijker.be. Wij helpen je met plezier met al je vragen over energie.
Leverancier | Klantaccount | Telefoon | Andere kanalen | |
---|---|---|---|---|
Eneco | Ja link | Heeft niet de voorkeur | Heeft niet de voorkeur | Neen |
ENGIE | Ja link | Heeft niet de voorkeur | Heeft niet de voorkeur | Neen |
TotalEnergies | Ja link 404 | Ja 0800 11 115 | Ja move@totalenergies.be | Eventueel per brief |
Luminus | Ja link | Ja 078 180 183 | Heeft niet de voorkeur | Neen |
Mega | Neen | Ja 04 268 20 00 | Ja info@mega.be | Neen |
Neem contact op met een adviseur
Meer lezen op onze blog
Je aansluiting op elektriciteit is een onmisbare stap wanneer je in je nieuwe woning trekt. Met ons handig stappenplan zie je niet…
‘100% groene stroom’, dat is wat de meeste energieleveranciers aanbieden. Achter die term gaan echter subtiliteiten schuil die som…
Ook als huurder van een huis of appartement is het belangrijk om bezig te zijn met je energiecontracten. Welke verantwoordelijkhed…
Beschik je al over een digitale meter? Zo ja, dan kan je distributienetbeheerder de meterstand vanop afstand opnemen. Heb je nog e…