Je verhuist binnenkort maar bent geen eigenaar, maar huurder van je woning? Dan moet je natuurlijk ook aan je energiecontracten denken! Wie is waarvoor verantwoordelijk, jij of de eigenaar? Hoe zorg je ervoor dat je bij het intrekken in je nieuwe woning van elektriciteit en aardgas voorzien wordt? En waarvoor dient het energieovernamedocument eigenlijk?

Om straks lastige problemen te vermijden, zetten wij voor jou alles op een rijtje wat te maken heeft met gas en elektriciteit als huurder.

Zin in meer goede tips over energie? Schrijf u dan in voor onze newsletter. Tank tal van goede advies om uw energiefacturen te verminderen.
Ik schrijf me in Onze beste tips elke maand!

De verhuis: hoe vermijd je gas- of stroomonderbreking?

Als huurder ontsnap je aan een aantal praktische taakjes in je nieuwe woning niet. Meestal wordt gezegd dat “kleine herstellingen en onderhoud“, veroorzaakt door normaal gebruik, betaald moeten worden door de bewoner. Grote werken, die te maken hebben met de algemene staat van de woning, zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Hoe zit het dan met de energievoorziening? Natuurlijk super belangrijk, en dan vooral wanneer je in je nieuwe woning trekt. Je wilt natuurlijk niet dat je in je nieuwe woning trekt en dan opeens zonder gas of elektriciteit komt te zitten!

1. Staat het energiecontract op jouw naam of die van de eigenaar?

Voordat je je contract ondertekent, vraag je je verhuurder best: ondertekent hij het stroomcontract (en eventueel het gascontract), of jij?

Als hij het regelt, dan moet je dus geen administratieve stappen ondernemen. Je bent dan alleen verantwoordelijk voor de betaling, oftewel door de verhuurder een maandelijkse provisie te betalen (gebaseerd op je daadwerkelijke verbruik), oftewel door hem een vast bedrag over te schrijven.

Houd er wel rekening mee dat een contract op jouw naam in jouw voordeel is. Zo kies je het energiecontract dat het best bij jouw persoonlijke verbruiksprofiel past, waardoor je via een voordeliger tarief je factuur verlaagt. Bovendien vermijd je een mogelijkse stroomonderbreking, mocht de eigenaar toch vergeten zijn de factuur te betalen.

Dankzij Energie-Vergelijker.be profiteert u van promoties, kortingen en exclusieve voordelen!
Nu gratis vergelijken Ik bespaar tot 275 euro

2. Sluit een energiecontract af (als dat nog niet gebeurd was)

Kom je aan in een woning zonder een energiecontract afgesloten te hebben, dan heb je toch recht op elektriciteit en gas. De vorige leverancier blijft namelijk verantwoordelijk voor het leveringspunt tijdens de transitie. Maar als je na 30 dagen nog steeds geen geschikt energiecontract afgesloten hebt, is de leverancier niet meer verantwoordelijk voor jouw woning en is het dus mogelijk dat de stroom afgesloten wordt! Om die bijzonder vervelende situatie te vermijden, onderneem je de nodige stappen, en kies je er een energieleverancier uit voor je in je nieuwe woning trekt (indien de eigenaar nog niet gedaan heeft natuurlijk).

Zodra je contract en de begindatum bevestigd werd, zul je met een gerust hart van je nieuwe stekje kunnen genieten.

3. Neem de meterstand op en vul het “energieovernamedocument” in

Staat het contract op jouw naam, dan zal je een aantal administratieve taken moeten regelen op het moment dat je in je nieuwe woning trekt. Ten eerste kijk je de gas- en elektriciteitsmeter na. Daarna raden we je ten sterkste aan het energieovernamedocument (PDF) in te vullen. Dit document geeft een duidelijk overzicht van de meterstanden op de dag dat je in jouw woning trok. Om een geldig document af te leveren, moeten beide partijen het ondertekenen. Mocht er toch discussie ontstaan, dan bewijs je met dit document jouw werkelijke verbruik.

Wat zijn je verplichtingen tijdens de huur ?

Zoals we net al zeiden zorgt je verhuurder voor de grote werken en ben je verantwoordelijk voor het onderhoud van de woning. Als huurder gaat het concreet om o.a. volgende verantwoordelijkheden:

  • Geef de meterstanden door : in principe ben je verplicht elk jaar de meterstand op te nemen en die mee te delen aan jouw distributienetbeheerder. Let er goed op dat de ruimte waar je meters staan steeds droog is en voldoende verlucht. Het is mogelijk dat de eigenaar dit liever zelf doet om het verbruik in de gaten te kunnen houden. Spreek dit op voorhand goed af zodat er later zeker geen verwarring ontstaat.
  • Zorg voor een regelmatig onderhoud van de gasketel: een goed onderhoud verhoogt de energie-efficiëntie. Weet je niet hoe dat moet, lees dan ons artikel over het onderhoud van de gasketel .
  • Wees een redelijk consument en een verantwoordelijke huurder: onderhoud jouw elektrische installatie en mocht je nog gloeilampen hebben, vervang ze dan door ledlampen. Kortom, wees een verantwoordelijke huurder en onderhoud de installties die je gebruikt goed.

Verhuis: wat doen bij een adresverandering ?

Huren doe je in bijna alle gevallen voor een bepaalde duur. Op een bepaald moment zal je de huurwoning weer verlaten. Wat met je energie?

>> Ook lezen : Verhuis: wat doe ik met mijn energiecontracten?

1. Jouw contract meenemen of opzeggen ?

Staat je energiecontract op jouw naam, dan heb je twee mogelijkheden:

  • het opzeggen en een nieuw contract afsluiten;
  • het behouden (en dus overzetten op je nieuwe woning).

In het tweede geval breng je je leverancier op de hoogte van jouw verhuis met je nieuwe adres, de EAN-code van je leveringspunt en wanneer je verhuist. Daarvoor hoef je doorgaans het formulier op de site van de leverancier invullen.

Wij raden je in ieder geval de eerste optie aan, namelijk van contract veranderen – of tenminste jouw huidig energiecontract te vergelijken met het marktgemiddelde. Het is namelijk goed mogelijk dat het contract dat je enkele jaren geleden al lang niet meer het voordeligste is. Aangezien je bij een verhuis sowieso een aantal administratieve zaken moet regelen, kan het dan meteen een goede gelegenheid zijn om van energiecontract te veranderen.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

2. Neem je meterstand op en vul het energieovernamedocument in

Wanneer je jouw woning verlaat, ben je verplicht de meterstanden op te nemen. Een simpel taakje, dat jou toestaat je consumptie van elektriciteit (en gas) op het moment van vertrek te bepalen. Heb je de meterstand opgenomen, dan geef je hem door aan de distributienetbeheerder en je energieleverancier.

>> Wie is mijn distributienetbeheerder?

We raden bovendien aan om meteen het energieovernamedocument in te vullen, samen met de eigenaar of de nieuwe huurder.

Door de meterstand op het moment van vertrek officieel vast te leggen, vermijden beide partijen een eventueel conflict over wie nu hoeveel verbruikt heeft. Dat is nog meer nodig wanneer je contract op naam staat van de verhuurder, zodat de voorschotten die je hebt overgeschreven correct verrekend kunnen worden.

3. Regel je aflsuitingsfactuur

Nadat je je laatste meterstand hebt ontvangen, zal je oude leverancier je effectieve energieverbruik berekenen tussen de laatste meteropname en je verhuis. Als blijkt dat je meer hebt verbruikt dan wat je hebt betaald via je voorschotfactuur, dan ontvang je een terugbetaling. Is het omgekeerde het geval, dan moet je het missende bedrag aan je leverancier terugbetalen om je contract op je oude adres af te sluiten.

Staat het contract op naam van de eigenaar, dan moet je natuurlijk andere dingen regelen. Betaalde je hem voorschotten gebaseerd op je effectief verbruik, dan moet je met hem de reguleringsfactuur regelen. Schreef je hem net een vast bedrag over, dan moet je nergens meer naar omkijken.

Je stroom- en gaslevering regelen als huurder: wat je onthoudt

Zo, dat was een heel pak info. We vatten jouw belangrijkste rechten en plichten als huurder nog even voor je samen:

  • Bij het intrekken in je nieuwe woning :
    • Ga na of de verhuurder een energiecontract in jouw naam afsluit of niet;
    • Is dat niet het geval, ga dan op zoek naar een geschikte energieleverancier. Een voordelig contract kan je vinden via Energie-Vergelijker.be.
    • Bij aankomst lees je de meterstand af en vul je het energieovernamedocument in (2 exemplaren – één voor jou en één voor de verhuurder).
  • Tijdens het huren :
    • Neem de meterstand op als de verhuurder dat niet regelt;
    • Zorg voor het onderhoud van de gasketel, de elektrische installatie, etc. ;
  • Op het moment dat je verhuist :
    • Bepaal of je van contract verandert of je oud contract meeneemt naar je nieuw adres;
    • Bij vertrek neem je de meterstand op, vul je het energieovernamedocument in (2 exemplaren), en deel je de index mee aan je leverancier en de distributienetbeheerder.
    • Betaal de afsluitingsfactuur zodra je ze krijgt.

Wil je alle stappen in een handig overzicht, neem dan zeker eens een kijkje bij ons handig verhuis stappenplan. Hier vind je ook een checklist waarmee je geen enkel praktisch detail over het hoofd ziet!

Je hebt toch nog vragen over uw verhuis? Je staat er niet alleen voor! Neem gerust contact op met een van onze energie-adviseurs op het nummer 0800 37 447 (gratis nummer). Wij beantwoorden met plezier al jouw vragen en helpen je bij al je vragen rondom energie!

Reageren!