
En dan gaan de lichten uit – wat doe je bij een stroompanne?
Het is een gure avond en je zit heerlijk televisie te kijken. Voor je goed doorhebt wat er gebeurt, wordt je scherm zwart en gaan de lichten uit. Oei, wat nu? Gaat het om een plaatselijke panne, of is de hele straat van het net afgesloten? Hebben ook je buren geen stroom, dan hebben we het over een algemene elektriciteitspanne. Dan kan je bij je distributienetbeheerder terecht. Wij geven je alvast zijn contactgegevens mee en vertellen jou in welke gevallen je recht hebt op een schadevergoeding.
Hoe weet je of het om een algemene stroompanne gaat?
Gaan de lichten uit, dan moet je eerste reflex zijn om door het venster te kijken en checken of je de enige bent met een probleem. Zijn de lichten bij de buren wel nog aan, dan heb je waarschijnlijk te maken met een plaatselijke panne, die enkel betrekking heeft op jouw elektrische installatie.
Merk je daarentegen dat de buren in je appartement of straat ook van het net afgesneden zijn, dan gaat het waarschijnlijk om een algemene stroompanne.
De verschillen tussen een algemene en een plaatselijke stroompanne
Zoals hierboven uitgelegd heeft een plaatselijke panne enkel impact op jouw woning en eigen installatie. Zo’n soort stroompanne wordt meestal getriggerd door:
- Kortsluiting, een fenomeen dat voorkomt wanneer twee elektrische stromen elkaar kruisen i.p.v. het apparaat te doorlopen.
- Een overbelasting, die voorkomt wanneer te veel apparaten tegelijkertijd zijn verbonden en je installatie niet krachtig genoeg is.
- Wanbetalingen bij je energieleverancier
- De wisselschakelaar van je installatie die automatisch afgesloten wordt wanneer er een mogelijk gevaar bestaat.
Een algemene stroompanne kan ook verschillende redenen hebben:
- Extreme weersomstandigheden (storm, regenval, …);
- Overspanning of kortsluiting op het elektrische openbaar circuit.
Een algemene panne kan echter ook gepland worden door je distributienetbeheerder (DNB).
Dit is bijvoorbeeld het geval tijdens een afschakeling van de elektriciteit, d.w.z. dat de DNB het evenwicht tussen de productie en het werkelijke elektriciteitsverbruik probeert te herstellen. De onderbreking kan ook worden gepland wanneer werkzaamheden aan het netwerk moeten worden uitgevoerd.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Wie moet ik bellen bij een stroomstoring in België?
Bij een algemene stroomonderbreking neem je best contact op met je distributienetbeheerder (Fluvius, Sibelga, Ores of Resa), zodat zij op de hoogte worden gebracht en het defect kunnen komen verhelpen.
Wist je dit? Behalve bij wanbetaling is het niet nodig om bij een storing contact op te nemen met je energieleverancier. Je energieleverancier levert jou inderdaad elektriciteit, maar beheert het netwerk en de distributie van de elektriciteit niet.
Stroompanne bij Fluvius
Fluvius is de Vlaamse distributienetbeheerder. Heb je in Vlaanderen een stroompanne, neem dan contact op met Fluvius via 078 35 35 00.
Fluvius stelt haar klanten een online kaart ter beschikking die een overzicht geeft van actuele stroompannes.
Wist je dit? Fluvius is de enige DNB in ons land die een sms-systeem heeft opgezet voor slechthorenden of doofstommen. Wil je een stroompanne melden, stuur dan “E” + de naam van de straat en het nummer in kwestie naar 8635.
Stroompanne bij Sibelga
Sibelga is de Brusselse DNB. Deze DNb heeft ook een 24-uurstelefoonnummer (02 274 40 66) en een handige overzichtskaart op haar website.
Stroompanne bij ORES
Ores is de belangrijkste distributienetbeheerder in het Waals Gewest. Ben je voor elektriciteit van ORES afhankelijk en heb je een stroompanne, neem dan 24 uur op 24 contact op met ORES via 078 78 78 00.
Op welke vergoeding heb je recht bij stroomuitval?
Vergoeding voor stroomonderbrekingen in Vlaanderen
In Vlaanderen heb je in bepaalde gevallen recht op een forfaitaire vergoeding bij een stroomonderbreking, zoals vastgelegd in het Vlaams Energiedecreet.
In volgende gevallen betaalt Fluvius jou een vergoeding uit:
- Je stroom- of gasaansluiting werd niet binnen de termijnen van het technisch reglement geregeld.
- Je stroom of gas werd na een onterechte afsluiting niet binnen de 24 uur terug aangesloten.
- Je had meer dan vier uur lang geen stroom meer door een ongeplande onderbreking met technische oorzaak.
Een precies bedrag legt Fluvius voor deze vergoeding niét vast. Je dient je verzoek in en komt daarna te weten hoeveel je precies terugkrijgt. Er zijn verschillende kanalen om je verzoek in te dienen:
- Via een online formulier
- Via de telefonische klantendienst (078 35 35 34)
- Via je digitale klantenruimte
Vergoeding voor stroompanne in Brussel en Wallonië
Heeft de stroomonderbreking meer dan zes uur geduurd en kon je jouw netwerkbeheerder niet bereiken, dan kan je in het Waals en Brussels Gewest rekenen op een vergoeding. Je informeert je best bij je DNB om de actuele bedragen te kennen. Werd de uitval veroorzaakt door overmacht, zoals blikseminslag, dan krijg je geen vergoeding.
Als er materiële schade is vastgesteld na een stroomonderbreking, leggen de gewesten pepaalde franchises en plafonds vast. Voor de meest recente prijzen informeer je je best bij je regionale DNB. In 2021 waren dit de prijzen:
- In Wallonië: € 107,42 franchise met een plafond van € 2.148.379,05
- In Brussel: € 30 franchise met een plafond van € 2.000.000
Je hebt 90 dagen vanaf de schade oftewel 6 maanden na de vaststelling van de schade om een vergoeding aan te vragen. Zorg ervoor dat je alle relevante facturen bijvoegt, dit is erg belangrijk!
In geval van een administratieve fout van de DNB wordt ook een vergoeding toegekend. Bijvoorbeeld wanneer jouw elektriciteitsmeter wordt afgesloten in plaats van die van je buurman. In 2021 bedroeg de vergoeding in Wallonië € 134,27/dag van afsluiting, in Brussel € 125/dag van afsluiting. Ook de kosten voor de heropening van de meter worden vergoed.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Meer lezen op onze blog

In de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 oktober 2024 schakelen we over op winteruur. Hoewel die omschakeling ooit in het leven we…

Verhuis je binnenkort en heb je nog geen energiecontract afgesloten? Enkele simpele stappen volstaan om je energievoorziening in j…

0,74% is de jaarlijkse gemiddelde inflatie in 2020 in België, volgens een bericht van Statbel. Dat wil dus zeggen dat de consumpti…