Energieadvies 7 juli 2022 • 30 Reacties • 8 minuten
Als je elektriciteit en/of gas wilt verbruiken, ben je in België verplicht een energiecontract af te sluiten. Maar er zijn verschillende redenen waarom je dat contract zou willen opzeggen. Hoe zet je een contract stop dat niet meer geschikt is voor jou? Verneem hier welke stappen je dan moet ondernemen, afhankelijk van het geval.
Overzicht
Of je huidige leverancier nu Engie (Electrabel) of Mega is dan wel een andere marktspeler, heeft geen belang. In elk geval kun je je energiecontract op elk ogenblik opzeggen. En omdat goed nieuws nooit alleen komt, kun je dat doen zonder een verbrekingsvergoeding te moeten betalen.
Je wilt de sprong wagen, maar je weet niet hoe je het moet aanpakken? Het is gemakkelijk: voor elke situatie is er een gepaste werkwijze!
Bij een verhuizing kan het een vervelend karwei lijken om elektriciteits- en/of gascontracten te regelen. Nochtans kan deze stap snel een formaliteit worden, op voorwaarde dat je enkele voorzorgsmaatregelen treft.
De eerste? Breng je leverancier enkele dagen op voorhand op de hoogte van je plannen. Vermeld vooral de precieze gewenste opzegdatum, om te vermijden dat je stroom onmiddellijk wordt afgesloten.
Tot slot moet je de leverancier, bij voorkeur met behulp van het energieovernamedocument, de stand van je elektriciteits- en/of gasmeter meedelen, die je op de dag van je vertrek hebt genoteerd. Deze laatste procedure is even belangrijk als de voorgaande, want dit maakt het mogelijk om onderscheid te maken tussen je energieverbruik en dat van de toekomstige bewoner van het adres.
Zodra de leverancier de opmetingen heeft ontvangen, stelt hij een afrekening op, op basis van het verbruik in kilowattuur (kWh), tussen de laatste afrekening en de datum van de verhuizing. Die vormt het bewijs voor de effectieve verbreking van het contract.
Ter informatie, de gas- of elektriciteitsleverancier stelt zeer vaak voor om het contract over te zetten naar het nieuwe adres van de klant, wanneer die zijn wens uit om het contract te beëindigen. Een verhuizing is echter een goede gelegenheid om de energieprijzen te vergelijken om geld te besparen. Veranderen van leverancier kan dan het beste alternatief blijken te zijn, vanuit financieel oogpunt. In dat geval moet je een nieuw contract onderschrijven voor je volgende woonplaats, ongeveer twee weken voor je verhuizing. Die termijn geeft de netbeheerder de mogelijkheid om tussenbeide te komen voor de eventuele opening van de elektriciteits- of gasmeter.
Sinds de vrijmaking van de energiesector is elke consument vrij om te veranderen van elektriciteits- en/of gasleverancier. Een buitenkansje als je weet dat sommige bedrijven aantrekkelijke promoties aanbieden op de prijs per kWh elektriciteit of gas of op het bedrag van de jaarlijkse heffing.
Bovendien kan de opzegging, ongeacht de duur van het energieleveringscontract, om het even wanneer plaatsvinden. Nog een voordeel: het kost de consument weinig moeite, want hij moet alleen een gas- of elektriciteitsleverancier en een formule kiezen. Want de nieuwe leverancier zorgt voor de beëindiging van het lopende contract en de inwerkingtreding van het nieuwe contract op de gewenste datum, rekening houdend met een opzegtermijn van minstens een maand.
In de praktijk begint het nieuwe contract over het algemeen op de 1e dag van de volgende maand. Indien de aanvraag voor opzegging bijvoorbeeld op 15 oktober wordt ingediend, dan zullen de tarieven die op die datum worden ondertekend, worden toegepast vanaf 1 december.
Wist u dat? Klant worden bij een andere leverancier impliceert in geen enkel geval dat de elektriciteits- of gasmeter moet worden vervangen. Bovendien is het mogelijk om een verschillende leverancier te kiezen voor deze twee energiebronnen.
De leverancier heeft het recht om de contractuele voorwaarden te wijzigen, indien hij zijn klant minstens twee maanden op voorhand verwittigt van de geplande wijzigingen. De consument is echter niet verplicht om die wijzigingen te aanvaarden, hij kan het energiecontract opzeggen met inachtneming van de opgelegde opzegtermijn.
Om hun klantenportefeuille uit te breiden, maken sommige leveranciers gebruik van deur-aan-deurverkoop. Tijdens hun bezoek beweren de commercieel afgevaardigden zeer scherpe tarieven aan te bieden, terwijl dat in werkelijkheid niet noodzakelijk zo is. Zo zijn er veel consumenten die hun beslissing betreuren, wanneer ze beseffen dat het contract in kwestie niet beantwoordt aan hun behoeften of hoge prijzen voor gas of elektriciteit hanteert. Wie zijn energiefactuur begrijpt, komt niet bedot uit.
Om te achterhalen of het contract dat u net hebt afgesloten, geschikt is voor uw situatie, kunt u contact opnemen met onze energieadviseurs op het nummer 0800 37 447, van 09u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u30, of via mail op het adres info@energie-vergelijker.be.
Teneinde een veelvoud aan conflicten te vermijden, laat de wet de consument gelukkig toe om zijn mening te herzien en is er een herroepingstermijn van 14 kalenderdagen voorzien. Dit lijkt op een proefperiode, het gaat dus niet echt om een opzegging, want in dat geval had de klant gedurende minstens een maand moeten kunnen gebruikmaken van het voorstel.
Niet alleen kan de consument de overeenkomst herroepen, in sommige gevallen kan hij een annulatiebeding doen gelden. Dit beding annuleert de overeenkomst, alsof deze nooit bestaan heeft. Het beding treedt in werking wanneer een voorwaarde nietig is of als er bedrog aan het licht is gekomen.
Of er nu sprake is van herroeping dan wel annulering, de stappen die moeten worden ondernomen, kunnen als volgt worden samengevat: een aangetekende brief met ontvangstbewijs of een e-mail sturen naar de betrokken leverancier. Aarzel niet om contact op te nemen met onze medewerkers, om zeker te zijn van de methode die wordt aanvaard door de onderneming.
De energiecontracten voor bepaalde duur worden over het algemeen stilzwijgend verlengd, indien geen enkele partij het contract wenst te beëindigen. Dat betekent dat net zoals de klant, ook de leverancier kan beslissen om het contract te beëindigen. Een mogelijkheid die ook wordt geboden als het contract voor onbepaalde duur is afgesloten.
De leverancier moet zijn klant echter twee maanden op voorhand op de hoogte brengen van zijn plannen zodat hij tijd heeft om een andere leverancier te zoeken.
Het is mogelijk dat een klant zijn contract wenst te beëindigen, omdat hij gewoon geen contract meer op zijn naam nodig heeft. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als hij gaat samenwonen met iemand die al een contract heeft, of als een eigenaar tijdelijk naar het buitenland gaat en geen energiecontract wil afsluiten voor een leegstaande woning. Een overlijden kan natuurlijk ook een reden zijn om een contract te beëindigen.
Dat type opzegging is wellicht het eenvoudigst, want het volstaat om de leverancier op de hoogte te brengen van de wens om het contract op te zeggen. Het contract eindigt dan na een periode van minstens een maand (opzegtermijn).
Hieronder en ook in pdf-formaat vindt u een voorbeeld van een opzegbrief voor energiecontracten. Die kun je aanpassen aan jouw situatie, en jouw persoonlijke gegevens toevoegen.
[Voornaam en naam]
[Straat en nummer]
[Postcode en stad]
[Klantnummer]
[Naam van de leverancier]
[Adres]
[Postcode en stad]
[Stad], [Datum]
Betreft: opzegging van mijn energiecontract
Mevrouw, mijnheer,
Gelieve hierbij te noteren dat ik mijn [elektriciteits-/gas-] contract opzeg vanaf de [gewenste Opzegdatum]. Deze datum houdt rekening met de opzegtermijn die is vastgelegd in de algemene voorwaarden van dit contract. Bijgevolg is er geen enkele verbrekingsvergoeding verschuldigd.
Ik verzoek u ook om schriftelijk de effectieve opzegdatum te bevestigen en een afrekening over te maken. Ik kijk uit naar uw bericht.
Met vriendelijke groeten,
[Voornaam Naam]
[Handtekening]
In België kun je op elk ogenblik je gas- of elektriciteitscontract opzeggen. Ongeacht je leverancier, de ingeroepen reden of het type contract (bepaalde of onbepaalde duur, vaste of variabele energieprijs). Bovendien is dit volledig gratis op voorwaarde dat een opzegtermijn van minstens 30 dagen in acht wordt genomen. We herinneren eraan dat dit niet geldt voor een verhuizing.
Aangezien de huidige context van historische stijging van de energieprijzen heeft de CREG, de federale regulator, op maandag 28 maart het tijdelijke herinvoeren van de opzeggingsvergoeding naar voren gebracht bij de vroegtijdige stopzetting van vaste energiecontracten.
Sinds enkele weken bieden veel leveranciers geen vaste contracten meer aan om zich tegen een mogelijke toename van contractopzeggingen te beschermen als de energieprijzen dalen. Om dan diezelfde leveranciers aan te moedigen dat soort contracten opnieuw op de markt te zetten, overweegt de CREG het systeem van verbrekingsvergoedingen opnieuw te introduceren, dat in 2012 afgeschaft werd.
Wees toch gerust: die maatregel is nog niet ingevoerd en moet nog besproken worden met alle betrokken partijen.
Goed om te weten: Bij geschil met de leverancier over de verbreking van je energiecontract, dan kun je je wenden tot de Ombudsdienst voor Energie. Deze dienst zal je klacht wel pas behandelen, als je kunt aantonen dat je zelf al hebt geprobeerd om het conflict in der minne op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld zijn ontstaan uit de poging van de leverancier om verbrekingsvergoedingen aan te rekenen, of uit zijn weigering om, in geval van voortijdig vertrek, een korting die werd beloofd bij de afsluiting van het contract, toe te kennen.
vandamme bernard 0/5 • 2 juli 2018 • 19:17
graag een berichtje aub,
want ik heb er per ongeluk plotseling 2
mvg
bernard
Johan 0/5 • 3 juli 2018 • 12:35
U mag zeker van leverancier wanneer u wilt veranderen. Er zijn verschillende modaliteiten volgens de leveranciers. Als u wilt zijn onze diensten beschikbaar om de beste tarief te vinden. Onze telefoonnummer : 0800/37.447
Cornille lieve 0/5 • 15 januari 2019 • 15:34
0/5 • 7 februari 2019 • 17:54
Excuseer ons alsjeblieft voor onze late reactie.
De leveranciers zoals Mega, Luminus of Eneco rekenen de jaarlijkse vergoeding aan in volledig voor elk begonnen jaar.
Met vriendelijke groeten,
L’équipe Comparateur-Energie.be
Cornelis FT Soeteman 0/5 • 30 augustus 2020 • 18:55
Uyen Nguyen 0/5 • 31 augustus 2020 • 17:17
Gelukkig is dit niet het geval bij elke leverancier. Momenteel rekenen Engie en Lampiris bijvoorbeeld de vaste vergoedingen en promoties pro-rata en dus in functie van de maanden dat u klant bent.
Dit is vaak afhankelijk van welk product en welke leverancier u kiest. Lees dus zeker goed de voorwaarden na bij het kiezen van een contract.
Als u nog vragen heeft, neem dan gerust contact met ons op via het gratis nummer 0800 37 447.
Met vriendelijke groeten,
Het Energie-Vergelijker.be team
Ken Braeken 0/5 • 16 mei 2019 • 01:37
0/5 • 16 mei 2019 • 10:44
Onze Nederlandstalige vergelijkingsservice is momenteel niet beschikbaar.
Ik nodig u uit om rechtstreeks contact op te nemen met een energieleverancier.
Vriendelijke groeten,
Energie-Vergelijker.be team
De Kuyper Maurice 0/5 • 14 december 2019 • 06:11
Océane Debeur 0/5 • 17 december 2019 • 14:43
u kunt u contract opzeggen. U heeft een wachttijd van 14 dagen. U kunt ons contacteren op 0800 37 447 voor meer informatie.
Energie-Vergelijker.be team
Bart 0/5 • 2 januari 2020 • 09:52
Océane Debeur 0/5 • 2 januari 2020 • 12:34
Er zijn geen specifieke kosten. U kunt ons contacteren op 0800 37 447 voor meer informatie.
Energie-Vergelijker.be team
Vergult Evelien 0/5 • 31 januari 2020 • 20:15
Geldt dit ook voor contract voor een propaangastank? Er is geen goede service bij de leverancier waar ik nu bij zit.
Océane Debeur 0/5 • 6 februari 2020 • 09:03
Om uw contract te beëindigen, stuurt u een aangetekende brief met ontvangstbevestiging naar de verkoopafdeling van de leverancier. Bij een verandering van leverancier zorgt de nieuwe leverancier voor alle formaliteiten. Als uw contract niet wordt beëindigd, moet u beëindigingskosten betalen. Deze worden berekend in verhouding tot de resterende tijd vóór het verstrijken van het contract.
Energie-Vergelijker.be team
Neven Koen 0/5 • 24 februari 2020 • 12:07
Op 18/02/19 heb ik besloten over te stappen van mega naar lampiris. Dit ging echter niet vroeger dan 01/02/20. Mijn vorig contract bij mega liep af op 31/12/19. Bij mega waren ze op 20/12/20 zeker op de hoogte van mijn overschakeling naar lampiris. Nu zie ik dat op mijn afrekening toch een vaste vergoeding van een heel jaar aangerekend wordt van 60 euro (1*voor gas en nogmaals voor elektriciteit). Mega heeft mij niet laten weten dat ze mijn contract zouden verlengen met een jaar (als ik het goed begrijp zijn ze verplicht dit te laten weten). Op mijn voorschot factuur voor januari staat dat de contractduur van 01/01/19 tot 01/01/20 is. Op de afrekening staat nu tot 01/01/21. Nu is mijn vraag kan ik hier nog iets aan doen? Hebben zij het recht dit aan te rekenen? Als ik mijn overschakeling doorgeef voor het einde van het contract zou het toch duidelijk moeten zijn dat ik geen contract wil voor een heel jaar... 120 euro is nogal veel voor een maand...
Océane Debeur 0/5 • 25 februari 2020 • 09:08
Er is altijd een opzegtermijn van één maand wanneer u van leverancier verandert. De verlenging van het oude contract is stilzwijgend. Om deze kosten te voorkomen, is het noodzakelijk om het begin van het contract voor de verlengingsdatum aan te vragen (meer dan een maand van tevoren).
Energie-Vergelijker.be team
Geens Ronald 0/5 • 2 april 2020 • 13:16
Ik heb een electriciteitscontract (met een korting van 25% op de kWh-prijs) bij Lampiris, dit loopt nog tot 01/09/2020.
Als ik nu een contract zou afsluiten met een andere energieleverancier en dit laten ingaan op 01/06/2020.
Kan Lampiris mij dan een verbrekingsvergoeding of andere vergoeding aanrekenen.
Met vriendelijke groeten,
Océane Debeur 0/5 • 9 april 2020 • 16:24
U kunt uw energieleverancier op elk moment wijzigen zonder verbrekingsvergoeding.
vriendelijke groeten,
Energie-Vergelijker.be team
Danny Verbeke 0/5 • 10 augustus 2020 • 21:55
Kan/mag Gaselwest een vergoeding vragen om de gasmeter te verzegelen ?? mvg
Uyen Nguyen 0/5 • 12 augustus 2020 • 10:50
Een netwerkbeheerder kan inderdaad vergoedingen vragen in deze situatie. Als u nog vragen heeft, neem dan gerust contact met ons op via het gratis nummer 0800 37 447.
Het Energie-Vergelijker.be team
sigrid stevens 0/5 • 8 oktober 2020 • 13:34
Wij zijn in 2019 overgestapt van engie naar essent. Wij hebben bij essent een contract met vaste prijs voor 3 jaar afgesloten omdat volgens de verkoper van tel & co de prijzen in de toekomst alleen maar zouden stijgen. Door de coronacrisis is echter het tegendeel bewezen. Kunnen wij dit contract vroegtijdig stopzetten?
Anna De Smet 0/5 • 20 oktober 2020 • 10:04
Ook een contract met vast tarief kan u normaal gezien gewoon stopzetten. Voor meer persoonlijke informatie, raden wij u aan direct contact op te nemen met onze energie-experts via 0800 37 447 of per chat. Zij zullen met u in gesprek gaan om de optie te vinden die het best bij uw behoeften past.
Laat maar weten mocht u nog vragen hebben.
Met vriendelijke groeten
Het Energie-Vergelijker.be-team
Hilde 0/5 • 6 januari 2021 • 21:19
Anna De Smet 0/5 • 8 januari 2021 • 10:34
U hebt inderdaad het recht op 14 dagen bedenktijd en kan het contract dus kosteloos opzeggen door contact op te nemen met Essent: https://www.essent.be/nl/prive/klantendienst/contact. Wilt u meteen een nieuw contract, dan kan u overschakelen via Energie-Vergelijker.be. Wij regelen het afsluiten van uw oud contract dan voor u. Dat kan via info@energie-vergelijker.be of telefonisch op 0800 37 447.
Met vriendelijke groeten
Energie-Vergelijker.be
SOFIE 0/5 • 8 april 2021 • 18:11
Anna De Smet 0/5 • 9 april 2021 • 09:53
Gelieve contact op te nemen met de leveranciers in kwestie (hier vindt u hun contactgegevens) of één van onze energieadviseurs via info@energie-vergelijker.be of 0800 37 447.
Met vriendelijke groeten
Freddy Cresens 0/5 • 30 november 2021 • 10:31
Ik had graag even geweten of Mega de vaste vergoeding volledig aanrekent per begonnen jaar of NIET.
Mvg,
Robin Heuschen 0/5 • 25 februari 2022 • 15:44
De vaste vergoeding wordt bij Mega volledig betaald per begonnen jaar.
Mvg,
Team Energie-Vergelijker.be
Ingrid 0/5 • 27 maart 2022 • 14:09
Robin Heuschen 0/5 • 19 april 2022 • 09:28
Bedankt voor je bericht. Elegant mag je geen opzegvergoeding aanrekenen. Alleen is er één maand opzegtermijn als u van contract verandert.
Mvg,
Team Energie-Vergelijker.be