Elektriciteit en gas: meter 12 oktober 2022 • 37 Reacties • 12 minuten
Als het over energievoorziening gaat, zijn bepaalde zaken onvermijdelijk, zoals het doorgeven van de meterstanden. Is het je eerste keer of heb je een opfrisser nodig? Geen paniek, we helpen graag verder.
Overzicht
Om je woning te verlichten en verwarmen, voor warm water en om te koken heb je elektriciteit en gas nodig. Het verbruik daarvan wordt bijgehouden via een elektriciteits– of gasmeter, die zich vaak in de kelder bevindt.
Jaarlijks zal de DNB, afhankelijk van zijn eigen planning, een technicus opsturen of per brief vragen om je meterstanden op te nemen om deze aan je energieleverancier te bezorgen (Eneco, TotalEnergies, Luminus, enz.). Op basis van deze gegevens zal je energieleverancier je jaarlijks verbruik berekenen en je eindafrekening – ook wel de regularisatiefactuur genoemd – opstellen. De meterstanden doorgeven is dus een kleine actie met grote gevolgen voor je energiefactuur!
Wist je dat? Dat de meterstanden opgenomen worden, betekent niet dat daarom ook de energiemeter vervangen wordt. Indien nodig kan de technicus de energiemeter wel vervangen.
Om je jaarverbruik van elektriciteit en/of gas te berekenen, trekt je energieleverancier de meterstand van het vorige jaar af van de laatste opname.
Voorbeelden:
In november 2019 stond er bij het aflezen van de elektriciteitsmeter 45.400 kilowattuur (kWh) op de meter. Een jaar later, in november 2020 staat er 48.000 kWh op. Je hebt voor die periode dus een werkelijk verbruik van 2600 kWh.
Het berekenen van je gasverbruik gebeurt in twee stappen. Als de meterstand vorig jaar van 2000 m³ naar 3800 m³ is gegaan, noteer je het verschil van 1800 m³. Dit verbruik komt echter overeen met het geleverde gasvolume en geeft nog niet aan hoeveel energie je verbruikt hebt. Je leverancier zal de meterstand daarom omzetten naar kWh. Op je gasrekening wordt dit cijfer gebruikt om je verbruik aan te geven. Die werkwijze komt voor sommige mensen als een verrassing, zeker als ze nog maar recent aangesloten werden aan het gasnet.
Opgelet: Op het moment dat je DNB je vraagt om zelf de meterstanden door te geven, is het belangrijk dat je weet waar je die kan vinden en deze niet verwart met het meternummer. Haal je die gegevens door elkaar, dan worden ze ook zo aangerekend. Uiteindelijk kan je leverancier hierdoor meer aanrekenen dan je hem effectief verschuldigd bent. Dat vermijd je door te onthouden dat je meternummer altijd uit 8 tot 10 cijfers bestaat. De meterstand heeft slechts 5 cijfers voor de komma.
>> De echte waarheid achter de schatting van je energiefacturen
Heb je vragen of ben je bang iets fouts te doen? Onze energieconsulenten helpen graag verder. Je bereikt hen door te e-mailen naar info@energie-vergelijker.be.
De meterstanden geef je niet op eigen initiatief door, je distributienetbeheerder zoals bijvoorbeeld Sibelga of Fluvius zullen hem in verschillende situaties opvragen.
Wanneer je bijvoorbeeld verhuist, zijn er niet zoveel verplichtingen op het gebied van energie. Toch zijn er een aantal dingen waar je best rekening mee houdt, ook als ze niet van hogerhand opgelegd worden. Vervul je die plichten niet, dan kan je daar later spijt van krijgen. Je loopt bijvoorbeeld het risico dat je elektriciteit of gas afgesloten worden of dat je betaalt voor de stroom en gas van de vorige huurder.
Eén van die dingen die je best regelt is het doorgeven van de meterstanden. Vergeet niet om deze op het formulier voor de meterstanden (PDF) in te vullen zodat je huidige leverancier de eindafrekening kan opstellen voor je oude verbruiksadres.
Een nieuw adres is bovendien het ideale moment om ook je energiecontracten opnieuw te bekijken. Maak gebruik van de gelegenheid om met een prijsvergelijker voor elektriciteit en aardgas de contracten te vergelijken en zo het best passende energiecontract te kiezen. Dat kan zowel een aanbod van de goedkoopste energieleverancier of een formule op basis van groene stroom zijn. Daarna geef je gewoon je meterstanden door aan je nieuwe leverancier wanneer je de meter in je nieuwe woning of appartement gaat openen.
Kies je voor een andere energieleverancier, zal je van je DNB een brief ontvangen met de vraag om je meterstanden door te geven. Je zal deze brief in de bus vinden ongeveer een tot twee weken voor jouw nieuwe energiecontract ingaat.
Het opnemen en doorgeven van je meterstanden is heel belangrijk want alleen zo kan je vorige leverancier het verbruik kennen voor het opstellen van de eindafrekening. Ook je nieuwe leverancier weet dan vanaf welke meterstand het contract ingaat.
En denk eraan, je kan er helemaal zelf kiezen of en wanneer je van energieleverancier verandert. Je hoeft niet te wachten tot je energiecontract is afgelopen. De enige voorwaarde is dat je telkens de meterstanden doorgeeft aan je DNB, maar dat is een kleine moeite. Ter informatie, je nieuwe leverancier heeft ook je EAN-code nodig.
Heb je moeite om je EAN-code terug te vinden? Geen zorgen, dat gebeurt vaker. Je kan voor hulp altijd contact opnemen met onze medewerkers op info@energie-vergelijker.be.
Ook als je niet van energieleverancier verandert in de loop van het jaar, zal je DNB jaarlijks een opname van je meterstanden verwachten. Hiervoor kan hij een technicus naar jou thuis sturen of een brief waarin je uitgenodigd word om de meterstanden per post, telefonisch of online door te geven.
De meterstanden worden altijd op dezelfde datum opgevraagd, afhankelijk van de interne planning van je netbeheerder. Met andere woorden, dit kan heel goed op een ander moment zijn dan het begin van het kalenderjaar.
Soms worden de meterstanden ook op een ander moment opgevraagd dat niet noodzakelijk samenvalt met de jaarlijkse meteropname. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jijzelf, je leverancier of je DNB dit hebben opgevraagd. Misschien werd er vorige keer een verkeerd cijfer doorgegeven of ontbreken er bepaalde gegevens.
Zelf de meterstanden doorgeven van gas of elektriciteit kan ook puur ter informatie of om je voorschotfactuur aan te passen of te laten aanpassen. Dat betekent niet dat de jaarlijkse meteropneming hierdoor wegvalt. De voordelen zijn een beter overzicht van je verbruik en indien nodig, aangepaste voorschotfacturen die afgestemd zijn op je werkelijke verbruik om geschillen tussen energieleveranciers en verbruikers te beperken.
In het geval van een aanpassing van de voorschotten worden de meterstanden door de klant opgenomen. Daarna stuurt hij/zij ze naar de DNB die ze op zijn beurt aan de leverancier bezorgt. Volgens de VREG, de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt, is dit echter niet mogelijk ‘als er meer dan drie maanden tussen zitten’.
Bij het aflezen en doorgeven van de meterstanden voor stroom en/of gas kan je het precieze jaarverbruik in kilowattuur vaststellen. Op die manier kan je ook je voorschotten aanpassen voor de volgende periode.
Het is vooral zaak om op het moment van de eindafrekening onaangename verrassingen te vermijden. Een hoge eindafrekening betekent namelijk dat je diep in de portemonnee moet tasten aan het einde van het jaar. Uiteraard is dit alleen zo als je verbruik verder gelijkaardig blijft. Koop je nieuwe huishoudtoestellen die veel stroom verbruiken of is er een gezinsuitbreiding, denk er dan ook aan je maandelijkse voorschotten aan te passen.
Dat geldt natuurlijk ook als je minder verbruikt. Is je werkelijke verbruik lager dan het geschatte verbruik, dan zal je leverancier het teveel betaalde bedrag terugbetalen bij de eindafrekening, in de vorm van een creditnota. De voorschotten die je teveel betaalde had je natuurlijk ook in iets anders kunnen investeren.
Het is natuurlijk beter dat je thuis bent wanneer de meteropnemer langskomt.
Als je niet thuis bent op het moment dat je DNB een meteropnemer heeft gestuurd, zal hij/zij een kaartje in je brievenbus steken met de datum van het volgende bezoek. Je kan weer niet aanwezig zijn? Vul dan het kaartje voor de meteropname zelf in en plaats het op een zichtbare plaats.
Als de meterstanden nergens zichtbaar vermeld zijn en de technicus de meter(s) niet heeft kunnen zien zal je een brief krijgen met de uitnodiging om zelf de meterstanden door te geven. Het is dan aan jou om de meterstanden telefonisch aan je DNB te bezorgen via de klantendienst of via je account op de website.
Opgelet: Als de DNB de gevraagde meterstanden niet ontvangt, zal hij op basis van je laatste meteropname en je verbruiksgeschiedenis een schatting maken. Voor de gasmeter zal ook rekening gehouden worden met de temperatuursverschillen. Dit wil zeggen dat de netbeheerder ook een schatting zal maken als hij vindt dat het doorgegeven verbruik niet realistisch is en de meteropnemer dit niet persoonlijk heeft kunnen controleren.
Je netbeheerder vraagt om de meterstanden van je energiemeter door te sturen? Voor een correcte opname, noteer je twee gegevens: het meternummer en de meterstand. Als je die hebt genoteerd, moet je ze alleen nog invullen op het kaartje.
De traditionele stroommeter of de enkelvoudige meter en de uitsluitend nachtmeter hebben allebei maar één telwerk. De meterstanden aflezen is dan natuurlijk niet moeilijk.
(1) De meterstand is: 5419.
(2) De vier laatste cijfers van het meternummer zijn: 9527.
Je hebt hulp nodig? Onze energieconsulenten helpen graag verder en staan tot uw dienst via e-mail op info@energie-vergelijker.be.
Een tweevoudige meter wordt ook wel ‘dag- en nachtmeter’ genoemd. Denk eraan dat de indeling in piek- en daluren door de DNB wordt bepaald en dus kan verschillen per gemeente of stad.
Dit type stroommeter heeft twee telwerken.
(1) De dagmeterstand (zonnetje) is: 2180. De nachtmeterstand (maantje) is: 7543.
(2) De vier laatste cijfers van je meternummer zijn: 6945.
Een budgetmeter is aangewezen voor klanten die hun energiefacturen moeilijk kunnen betalen. Deze meter werkt net als een prepaid systeem waar je een bepaald bedrag op de kaart laadt voor verbruik. Die kaart heb je niet nodig om de meterstand te kunnen aflezen.
Je kan de meterstand op een gasmeter snel en makkelijk aflezen, want net zoals bij een enkelvoudige stroommeter of uitsluitend nachtmeter, is er maar één telwerk.
(1) De meterstand is: 2862.
(2) De vier laatste cijfers van uw meternummer zijn: 5486.
De budgetmeter aardgas werkt net zoals bij een elektriciteitsmeter met een herlaadbare kaart. Die kaart heb je voor het doorgeven van de gevraagde meterstanden niet nodig.
Heb jij al een digitale meter? Handig! De informatie in dit artikel is op jou niet meer van toepassing. De digitale meter maakt het manueel opnemen van de meterstanden namelijk overbodig. Je meterstanden worden automatisch naar je netbeheerder doorgestuurd.
Bij het plaatsen van zonnenpanelen is het belangrijk de beginmeterstand te noteren en door te geven.
Pas op: je geeft niet de meterstand van de omvormer door, maar van de meterstand in je meterkast.
Kom je nog in aanmerking voor groenstoomcertificaten? Met een kleine installatie van minder dan 10 kW geef je de meterstanden zelf door via de website van Fluvius, Voor grote installaties van meer dan 10 kW gebeurt dit automatisch.
Je merkt het, meterstanden doorgeven is geen ingewikkelde klus en kan eigenlijk door iedereen gedaan worden. Door de meterstanden op verschillende momenten tijdens het jaar op te vragen, kan de leverancier zijn facturen nauwkeuriger en transparanter opstellen. Jij als klant weet meteen hoeveel kilowattuur je hebt verbruikt.
Je hebt de meterstanden doorgegeven maar was onaangenaam verrast door hoeveel je moest bijbetalen? Er zijn gelukkig twee snelle manieren om jouw gas- of elektriciteitsfactuur te verlagen:
Je staat bij die stappen gelukkig niet alleen – wij helpen graag. Wil je snel besparen? Aarzel dan niet en contacteer ons op info@energie-vergelijker.be.
eddy depoorter 0/5 • 9 juni 2018 • 15:23
fons Deckers 0/5 • 30 maart 2019 • 11:13
0/5 • 1 april 2019 • 15:38
We gaan ervan uit dat u het hebt over uw toegang tot uw online klantenruimte (?). Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.
Met vriendelijke groeten,
Energie-Vergelijker.be
Tea
VAN HOOF 5/5 • 23 oktober 2019 • 11:15
code ingevuld worden ik kan deze nergens op de brief vinden.
Océane Debeur 0/5 • 13 november 2019 • 11:18
Deze kan u terugvinden op uw online klantenruimte, indien u deze niet vindt kan u contact opnemen met uw energieleverancier.
Energie-Vergelijker.be team
andre verberght 0/5 • 29 januari 2022 • 14:56
gas is goed gelukt.
voor elektriek vind ik nergens mijn toegangscode dus kan ik het niet doorgeven.
kunt u me daar bij helpen.
dank bij voorbaat.
verberght andre
kristof geldhof 0/5 • 21 mei 2019 • 13:14
vandaag brief in de bus voor de meterstanden door te geven en komt van fluvius
klopt dit?
0/5 • 21 mei 2019 • 14:26
voor meer informatie, nodigen wij u uit om contact op te nemen met uw Luminus-leverancier.
Vriendelijke groeten,
Energie-Vergelijker.be team
Bollen Jean 0/5 • 20 september 2019 • 11:07
Is het verbruik dat ik te weten kom na aftrek van de vorige meterstand,( vermeld op de ontvangen brief ) het verbruik van 1 of 2 jaar?.
Dit staat nergens vermeld.
vriendelijke groeten,
Jean
0/5 • 24 september 2019 • 16:34
Dank u voor uw commentaar op onze blog.
Ik nodig u uit om rechtstreeks contact op te nemen met uw FLUVIUS-netwerkbeheerder om meer informatie te krijgen.
Energie-Vergelijker.be team
Willy Verlinden 0/5 • 25 oktober 2019 • 22:02
Gas ;15200
Code meter; 22089055
Electric; 029600
Code meter ; 2118507
Océane Debeur 0/5 • 13 november 2019 • 11:18
U kan ons best contacteren ,op die manier kunnen we u beter verderhelpen. U kan ons bereiken op 0800 37 447.
Energie-Vergelijker.be team
paul liekens 0/5 • 11 november 2019 • 16:39
Ik verander in januari naar engie voor elektriciteit.
Wat gebeurt er met de elektriciteit die je over hebt?
Océane Debeur 0/5 • 13 november 2019 • 11:17
Als u nu van leverancier veranderd zal u uw 1000kWh energiesurplus verliezen. Daarom raden wij u aan om pas van leverancier te veranderen op het moment dat u uw jaarlijkse meteropname doet.
Energie-Vergelijker.be team
john scrivens 3/5 • 30 januari 2020 • 17:14
gekregen per sms of per e/mail.
gr
scrivens john.
Océane Debeur 0/5 • 6 februari 2020 • 08:55
u kunt contact opnemen met uw netwerkbeheerder : https://www.energie-vergelijker.be/mijn-dnb-vinden
Energie-Vergelijker.be team
Cheikhrai jamal 0/5 • 16 februari 2020 • 15:27
Océane Debeur 0/5 • 18 februari 2020 • 12:42
u moet u meterstanden naar uw netwerkbeheerder doorsturen.
Energie-Vergelijker.be team
Liesje 0/5 • 4 juni 2020 • 07:48
Uyen Nguyen 0/5 • 9 juni 2020 • 09:06
Delimon Paul 0/5 • 11 juli 2020 • 09:16
Meulders Armand 0/5 • 18 september 2020 • 12:56
Vorige jaren was dat steeds eind augustus-begin september
Océane Debeur 0/5 • 21 september 2020 • 11:42
U kunt contact opnemen met uw netwerkbeheerder : https://www.energie-vergelijker.be/mijn-dnb-vinden
Energie-Vergelijker.be team
JEAN PEETERS 0/5 • 22 oktober 2020 • 16:45
Anna De Smet 0/5 • 2 november 2020 • 14:17
De meterstand kan u normaal gezien online doorgeven. De toegangscode heeft uw energieleverancier u opgestuurd. Indien u niets ontvangen heeft of de brief kwijt bent, raden wij u aan contact op te nemen met uw energieleverancier. Twijfel niet om bij verdere vragen opnieuw contact op te nemen!
Al Maliki Mohammed 0/5 • 22 oktober 2020 • 16:59
André Ghersin 0/5 • 26 november 2020 • 13:50
Elektriciteit : meternummer: 9126458 meerstand: 74713.
Gas : meternummer: 148589 meterstand: 9729
Meterstand is opgenomen op 25/11/2020
Laat iets weten of dit O.K. is voor U A.U.B.? Hoogachtend: Ghersin André
Anna De Smet 0/5 • 27 november 2020 • 17:21
Van harte bedankt voor uw reactie. Onze klantendienst zal u hier graag mee verder helpen :) Gelieve contact op te nemen via info@energie-vergelijker.be.
steeman eric 0/5 • 8 januari 2021 • 08:50
AnnieVerfaille 5/5 • 19 januari 2021 • 11:55
Anna De Smet 0/5 • 3 februari 2021 • 11:27
Om uw meterstanden door te geven neemt u best contact op met uw distributienetbheerder. Wilt u de energieprijzen vergelijken en een voordeliger contract vinden, dan kan u via e-mail contact opnemen met onze energie-experts via info@energie-vergelijker.be.
Nog een fijne dag!
Energie-Vergelijker.be
Annie Verfaille 0/5 • 19 januari 2021 • 11:59
Anna De Smet 0/5 • 3 februari 2021 • 11:27
Om uw meterstanden door te geven neemt u best contact op met uw distributienetbheerder. Wilt u de energieprijzen vergelijken en een voordeliger contract vinden, dan kan u via e-mail contact opnemen met onze energie-experts via info@energie-vergelijker.be.
Nog een fijne dag!
Energie-Vergelijker.be
Kathleen Delanghe 0/5 • 22 maart 2021 • 16:13
Zal mijn maandelijks voorschot bij mijn nieuwe leverancier gebaseerd zijn op mijn vorig jaarlijks verbruik?
Anna De Smet 0/5 • 24 maart 2021 • 10:10
Zo wordt dat inderdaad doorgaans geregeld, al zal dit natuurlijk ook afhangen van de groepsaankoop en leverancier in kwestie. Mocht u de voorschotfactuur te hoog of te laag vinden, dan kan u ze vaak laten aanpassen. Voor meer concrete info neemt u best contact op met uw nieuwe leverancier!
Met vriendelijke groeten
libert 0/5 • 15 mei 2022 • 12:01
Robin Heuschen 0/5 • 13 juli 2022 • 18:05
Bedankt voor je bericht,
Wanneer je meter wordt vervangen, kun je opzoeken dankzij de planningschecker van Fluvius.
Mvg,
Team Energie-Vergelijker.be