Het is nu officieel: Luminus neemt Essent over in 2021, dat vanaf nu dus deel uitmaakt van de energiereus. Essent levert dan geen energie meer in ons landje. Maar wat gebeurt er met de klanten van Essent? Moeten zij zich aan administratieve rompslomp of een hoger tarief verwachten? Hoog tijd om deze overname uit te pluizen.

Overname van Essent door Luminus: een strategische beslissing van de energiereus

Sinds de vrijmaking van de energiemarkt in 2007, wist Essent haar plekje op de Belgische energiemarkt te veroveren als onderdeel van de Duitse groep E.ON. Met haar 520.000 leveringspunten is Essent momenteel zelfs de 5de grootste leverancier van ons land. Geen wonder dus dat Luminus via de overname van Essent haar marktpositie als 2de grootste leverancier wil behouden en versterken. In februari 2021 ondertekenden ze het akkoord voor de overname van Essent.

essent overname luminus

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus, bevestigt dat deze overname hen toestaat hun marktstrategie te blijven ontwikkelen, én bij te dragen aan een koolstofneutrale wereld. Die twee doelstellingen maakt ze mogelijk door haar elektriciteit zelf aan te maken en te leveren, en ook door constant op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen en nieuwe diensten voor de consument. Volgens minister van Energie Tinne Van Der Straeten (Groen) zorgt dit voor “competitieve prijzen en een betaalbare energiefactuur”, en benadrukt ze het belang van kleinere leveranciers op de energiemarkt.

E.U. checkt en valideert deze transactie

Met de overname van Essent door Luminus krijgen zij een vierde van het marktaandeel energie in België. Om een eerlijke markt te kunnen garanderen heeft de Europese Commissie die transactie daarom onderzocht en intussen goedgekeurd.

Essent Belgium wordt nu Luminus: wat met hun klanten?

Belgische klanten van Essent hadden over dit handelsakkoord natuurlijk niets te zeggen. Ben ook jij klant bij Essent, dan kan je echter gerustzijn: jouw contract verandert niet. Ook je tarief, je tarieftype en eventuele lopende kortingen blijven ongewijzigd – in ieder geval tot het eind van je contract…

Jouw stroom- of gascontract loopt binnenkort af: wat nu?

Heb jij een contract bij Essent dat binnenkort afloopt, dan zal Luminus twee maanden voor het aflopen van je contract contact met je opnemen per brief. Zij zullen je een nieuw tarief voorstellen, doorgaans gebaseerd op je huidige contract. In dit geval zullen de contracten van Essent natuurlijk overgezet worden op een contract van Luminus.

Je hoeft in principe niets te ondernemen, maar we raden je ten stelligste aan te checken of de voorwaarden van je nieuwe contract bij Luminus even voordelig zijn als die bij je vorig contract.

Stap je toch liever over op een ander tarief bij Luminus, dan heb jij natuurlijk het recht van tarief te veranderen zonder daarvoor extra te moeten betalen. Had jij bij Essent recht op een specifieke korting, dan mag de overstap naar de nieuwe leverancier daar geen enkele invloed op hebben. Ook als jij een extra service afsloot, zoals een onderhoud van je warmteketel, dan moet jij daar ook in je nieuwe contract nog recht op hebben.

Op de hoogte blijven van de energiemarkt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Tank tal van goede advies om uw energiefacturen te verminderen.
Ik schrijf me in Onze beste tips elke maand!

Klantendienst: wat met het klantenplatform MijnEssent, met welk telefoonnummer neem je contact op?

De kanalen om contact op te nemen blijven momenteel ongewijzigd. Je bereikt je leverancier dus nog steeds op het nummer 02 302 20 00, en je hebt toegang tot het digitaal klantenplatform MijnEssent. Heb je een vraag, dan kan je daarvoor nog steeds het online contactformulier van Essent invullen.

Dat blijft echter niet zo op lange termijn. Tegen het eind van deze zomer, zal Luminus contact opnemen met alle oude klanten van Essent om hen te informeren over verdere praktische bekommernissen omtrent de overname. Zij zullen je dus ook vertellen wat er gebeurt met je profiel op MijnEssent en hoe je in de toekomst contact kan opnemen met je energieleverancier.

De beste manier om te besparen, blijft je stroom- en gastarieven vergelijken!

Ben jij het helemaal niet eens met de overname van Essent door Luminus? Je staat gelukkig niet machteloos! Als Belgisch consument heb jij het recht om te veranderen van energieleverancier wanneer je maar wilt. Energie-Vergelijker.be verzamelt alle tariefkaarten op de markt, zodat jij ze op je gemak kan vergelijken via onze website o.b.v. je persoonlijk profiel en jaarlijks verbruik. Mooie bonus: onze energie-experts staan klaar om jouw vragen te beantwoorden én regelen het administratief gedoe voor jou. Zo hoef jij alleen nog maar achterover te leunen en te profiteren van je goedkoper contract!

Meer lezen: welke energievergelijkers zijn betrouwbaar?

Niet langer twijfelen en gewoon contact opnemen!

Bronnen:

  • Adriaen, D. A. (2021, 5 februari). Luminus verkleint kloof met Engie door aankoop Essent België. De Tijd. https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/luminus-verkleint-kloof-met-engie-door-aankoop-essent-belgie/10282482.html
  • Luminus. (2021, 5 februari). Luminus en Essent ondertekenen een akkoord over de overname van Essent Belgium door Luminus [Persbericht]. https://press.luminus.be/luminus-en-essent-ondertekenen-een-akkoord-over-de-overname-van-essent-belgium-door-luminus
  • Essent. (n.d.). Essent. Raadgepleegd op 2 juni 2021, via https://www.essent.be/nl/prive

Reageren!