Uit welke elementen bestaat de factuur van Engie en hoe worden de jaarafrekening en voorschotfacturen berekend? Hoe werkt de Engie-factuur? Wij leggen het je uit: betalingen, online beheer van je dossier via de My Engie-klantenzone, wijziging van het bedrag van de voorschotten en procedure in geval van wanbetaling.

Waaruit bestaat de factuur van Engie?

Of het nu gaat om Engie of een andere energieleverancier in België, de energiefactuur bevat altijd dezelfde componenten:

  • De prijs van elektriciteit en aardgas, uitgedrukt in kWh, wordt door de leverancier zelf bepaald. Dit is het enige onderdeel van de factuur dat aan concurrentie onderhevig is, en dat is het al sinds de vrijmaking van de energiemarkt. Voor elektriciteit hangt de prijs per kWh af van het type meter waarover je beschikt (enkelvoudige, tweevoudige of nachtmeter).
  • De transmissie- en distributiekosten worden bepaald door de netbeheerders. Dankzij deze heffingen kan de energie geleverd worden bij de consument. Het bedrag van deze component verschilt van regio tot regio.
  • De btw en de federale en regionale belastingen worden aangewend om regelgevende instanties zoals de CREG te financieren.

>> Lees ook: De onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!

Ter illustratie vind je hieronder de Easy Fixed-tariefkaart van Engie voor de maand februari 2022.

Engie-factuur-1
Bron: Engie

Wist je dit? De regelgeving inzake prijzen en de duur van contracten zijn verschillend in Brussel. Bijgevolg hebben alle energiecontracten in Brussel een looptijd van drie jaar, terwijl in Wallonië en Vlaanderen de looptijd kan variëren tussen één en vijf jaar.

Op de hoogte blijven van de energiemarkt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Tank tal van goede advies om uw energiefacturen te verminderen.
Ik schrijf me in Onze beste tips elke maand!

Wat zijn de drie soorten energiefacturen?

Op de energiemarkt circuleren drie soorten facturen:

  1. De voorschotfactuur is een raming van je werkelijke verbruik en wordt je gewoonlijk elke maand toegestuurd;
  2. De jaarafrekening is de regularisatie van je voorschotrekening op basis van je jaarlijkse meterstand;
  3. De eindfactuur wordt je toegestuurd als je je Engie-contract opzegt, verhuist, beschermde klant wordt of als Engie of je distributienetbeheerder je verplicht een budgetmeter te installeren wegens betalingsproblemen.

Hoe worden de jaar- en voorschotfacturen van Engie berekend?

Om het bedrag van je voorschotfacturen te berekenen, baseert Engie zich op het bedrag van je jaarafrekening en de actuele elektriciteit- en/of gasprijzen, belastingen en netwerkkosten. De leverancier raamt dan je verbruik voor het komende jaar op basis van het verbruik van het voorgaande jaar. Eens de raming feitelijk gemaakt, vermenigvuldigt Engie deze met de prijs per kWh die je betaalt.

Als je er pas bent komen wonen, baseert Engie zich op het verbruik van de vorige bewoners om het bedrag van je voorschotten te bepalen. Als je echter van mening bent dat je voorschotten te hoog zijn in verhouding tot je werkelijke verbruik, of te laag, kun je het bedrag wijzigen in je persoonlijke My Engie-klantenzone.

Hier staat een voorbeeld van een voorschotfactuur van Engie:

Engie-factuur-2

>> Facturering: waarvoor dient een voorschotfactuur?

Wat de jaarafrekening betreft, berekent Engie het verschil tussen de maandelijkse voorschotten die je in de loop van het jaar betaalt en je werkelijke verbruik. Daartoe leest je distributienetbeheerder (Ores, Sibelga, Resa, enz.) je meterstanden af en stuurt ze naar Engie. Als je voorschotten dus te hoog waren in verhouding tot je werkelijke verbruik, is Engie je het verschil verschuldigd. Als het bedrag van je voorschotten daarentegen lager was dan je werkelijke verbruik, zal je het verschil moeten terugbetalen aan de leverancier.

Vind je dat het bedrag van je Engie-factuur nog steeds te hoog is? In dat geval kan het zijn dat het tarief dat je bij Engie betaalt, niet het meest geschikte is voor je profiel. Waarom niet van leverancier veranderen? Dit is gratis. Gebruik onze online vergelijkingstool en maak je niet langer zorgen over de administratieve procedures. Onze adviseurs regelen dit graag voor je.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Zijn je meterstanden en dus ook het bedrag van je regularisatie niet correct? In dat geval kun je ze corrigeren via je My Engie-account. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar je netwerkbeheerder die de foutieve gegevens zal rechtzetten zodat Engie je jaarlijkse factuur kan herberekenen. Dit kan enige tijd duren, maar je kunt er zeker van zijn dat je niets in rekening wordt gebracht tot je dossier in orde is. Denk er ook aan dat, indien jij of je distributienetbeheerder niet in staat zijn geweest om Engie de meterstanden te bezorgen, Engie je verbruik zal schatten bij het versturen van je jaarafrekening.

Je jaarafrekening wordt immers meestal binnen 4 tot 6 weken na het aflezen van je meterstanden verstuurd.

Hoe zit het met de betaling van facturen bij Engie?

Bij Engie kun je je factuur betalen via domiciliëring, bankoverschrijving of Zoomit. De leverancier raadt zijn klanten echter aan voor domiciliëring te kiezen om aanmaningskosten in geval van wanbetaling te vermijden en ook om ecologische redenen, aangezien je in dit geval je eindafrekening alleen via e-mail ontvangt.

>> De ultieme gids bij je eerste energiecontract

Geen idee wanneer je de factuur moet betalen? Heel eenvoudig! De vervaldatum staat op de factuur vermeld. Doorgaans heb je 18 kalenderdagen na de factuurdatum om het factuurbedrag te vereffenen. Als je een betalingsachterstand hebt, stuurt Engie je na 6 dagen een eerste aanmaning en blijft er je sturen tot je je factuur vereffend hebt. Houd er rekening mee dat voor de volgende aanmaningen – behalve de eerste – € 7,5 in rekening wordt gebracht.

Als je in financiële moeilijkheden verkeert, biedt Engie je de mogelijkheid om de betaling van je facturen te spreiden. Je kunt ook zelf de frequentie van je voorschotfacturen kiezen (maandelijks, tweewekelijks, driemaandelijks of halfjaarlijks).

My Engie-factuur en klantenzone

Om je te helpen je persoonlijke gegevens te beheren, stelt Engie zijn klanten een online ruimte ter beschikking met de naam My Engie. Dit gratis platform is beschikbaar zodra je je abonneert bij de leverancier. Je kunt er je persoonlijke gegevens, zoals je adres of telefoonnummer, wijzigen.

Wat je Engie-facturen betreft, kun je via je klantenzone:

  • het bedrag van je voorschotten naar wens aanpassen;
  • je betalingsmethode wijzigen;
  • je gegevens en documenten continu raadplegen.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op uw globale energiefactuur ! Kies voor het beste stroom- en/of aardgasaanbod en bespaar tot 225 euro. Ontdek welk bedrag jij bespaart.
Ik vergelijk en bespaar Gratis vergelijking