Genoeg is genoeg! Is je laatste energiefactuur buitensporig hoog? Geen paniek, daar kunnen verschillende redenen voor zijn en er valt altijd een mouw aan te passen!


Overzicht


Is je contract net vernieuwd en is het bedrag van je voorschotfacturen verhoogd? Ben je net van leverancier veranderd om geld te besparen en zijn je voorschotten dan toch verhoogd? Wil je het bedrag van je voorschotfacturen aanpassen of wijzigen, maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Heb je een buitensporig hoge regularisatiefactuur ontvangen? Hieronder vind je enkele tips om wegwijs te geraken uit je tussentijdse en jaarlijkse energiefacturen.

Wat is een voorschotfactuur?

Het voorschot is een gedeeltelijke betaling van een verschuldigd bedrag. In de elektriciteits- en gassector kun je de periodiciteit van die voorschotfacturen zelf bepalen. Doorgaans betalen consumenten die voorschotten maandelijks, maar je kunt er ook voor kiezen die om de twee of drie maanden te betalen, al naargelang de elektriciteits- en gasleverancier die je via de energievergelijker gekozen hebt.

>> Infografiek: Waartoe dient een voorschotfactuur?

Hoe worden mijn voorschotbedragen berekend?

Het voorschot wordt doorgaans berekend op basis van je verbruikshistoriek. Dat wordt afgelezen van je energiemeter en meegedeeld aan je leverancier via de distributienetbeheerder (DNB) die in jouw gemeente actief is. Maar wie is overgestapt naar een andere leverancier, of in een woning is ingetrokken die net op het elektriciteits- en/of aardgasnet is aangesloten, heeft nog geen verbruikshistoriek.

In die gevallen zal de leverancier uitgaan van het verbruik dat jij hem bij je aanmelding meegedeeld hebt, of van de grootte van je woning, je energiegebruik en het aantal personen binnen het huishouden. Vervolgens zal de leverancier je jaarlijkse energiefactuur voor elektriciteit en/of aardgas inschatten op basis van dat verbruik, om zo het voorschotbedrag te berekenen.

energiefactuur-onrechtmatige-bedragen-Rekenmachine-met-munten-ernaast
De voorschotfacturen worden opgemaakt op basis van je verbruik van het voorgaande jaar.

Stijgt mijn tussentijdse energiefactuur zodra het veel kouder wordt?

Ook de seizoenstemperaturen worden in aanmerking genomen om het bedrag van je voorschotfacturen te bepalen. Maar na een bijzonder strenge winter waarin je meer elektriciteit- en/of aardgas hebt verbruikt, zal de leverancier die voorschotten het daaropvolgende jaar niet noodzakelijk verhogen.

NB: de berekeningsmethodes van de verschillende leveranciers zijn niet altijd dezelfde. Het kan dan ook voorvallen dat je voorschotfacturen iets hoger uitvallen nadat je bent overgestapt, ook al blijft je verbruik hetzelfde.

Wist je dit? In het licht van de drastische stijging van de energiekosten hebben de meeste leveranciers besloten het voorschotbedrag van hun klanten te verhogen nadat ze hun eindafrekening verstuurd hebben. Dit om te voorkomen dat consumenten bij hun volgende regularisatie te veel betalen.

Op de hoogte blijven van de energiemarkt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Tank tal van goede advies om uw energiefacturen te verminderen.
Ik schrijf me in Onze beste tips elke maand!

Hoe wordt mijn jaarlijkse energiefactuur berekend?

Voor de jaarlijkse afrekening komt je distributienetwerkbeheerder je meterstanden opnemen, die hij vervolgens doorgeeft aan de leverancier. Op basis van die cijfers kan je leverancier je exacte elektriciteits– en/of aardgasverbruik van dat jaar bepalen. Hij zal je dan ook meedelen of je een bedrag teruggestort krijgt (je hebt minder verbruikt dan verwacht), of indien je nog moet bijbetalen (je hebt meer verbruikt dan verwacht). Dit heet een regularisatie.

Is mijn voorschotfactuur altijd dezelfde, ongeacht het seizoen?

Het voorschotbedrag blijft het hele jaar door hetzelfde, ongeacht de duur van het gekozen contract en de bepalingen erin. Dit betekent dat je, zelfs bij een contract met een variabel tarief, elke maand hetzelfde bedrag betaalt.

Waarom is mijn voorschotbedrag gestegen?

Dit gebeurt meestal in de twee volgende gevallen:

Buitensporig-hoge-energieafactuur-Bliksemschicht
  1. Loopt je contract ten einde, dan geldt er een nieuwe tariefkaart. Sinds 1 januari 2022 zijn leveranciers echter wettelijk verplicht je twee maanden voor de vervaldatum van je contract een brief te sturen om je te waarschuwen en je een voordeliger tarief aan te bieden. Op die manier heb je altijd zicht op het vastgestelde tarief. Deze nieuwe tarieven kunnen zowel je nieuwe voorschotbedragen als je jaarlijkse energiefactuur beïnvloeden. Elk jaar kun je dus best de elektriciteits- en aardgasprijzen vergelijken om zeker te zijn dat je van de scherpste energieprijzen op de markt geniet.

  2. Op je elektriciteits- of aardgasfactuur vind je een aantal bedragen die niet door de leverancier bepaald worden. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor distributie en transport, die respectievelijk door de netbeheerders in rekening gebracht worden en jaarlijks kunnen wijzigen. De leverancier moet die kosten dus doorrekenen op je voorschotfacturen, ook al staat dit volledig los van je tariefformule! Dit kan verklaren waarom je voorschotfacturen stijgen.

Of ook als je de periodiciteit van je facturatie wijzigt, zal het op de energiefactuur vermelde bedrag uiteraard anders zijn. Al naargelang je om de maand of om de drie maanden betaalt, zal je niet hetzelfde bedrag in één keer moeten ophoesten.

>> Dat is dan ook de reden waarom je meer betaalt als je je energiecontract verlengt

Hoe kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen als ik het verbruik onderschat of overschat heb?

Ook al zijn de voorschotbedragen nog zo goed afgestemd op je verbruik, toch kan je willen inspelen op bepaalde veranderingen (een persoon meer of minder in het huishouden, installatie van fotovoltaïsche zonnepanelen, isolatie van je woning, aankoop van apparaten die veel energie verbruiken, …). Je mag de leverancier altijd vragen de voorschotbedragen aan te passen. Bij de meeste leveranciers kan je ook de periodiciteit van de voorschotfacturen aanpassen (maandelijks, twee- of driemaandelijks).

Meestal volstaat het gewoon even te bellen naar de leverancier, om je voorschotbedrag te wijzigen. Maar ook online kun je de nodige aanpassingen doorvoeren. In onderstaand overzicht vind je voor elke leverancier de makkelijkste manier om het voorschotbedrag te wijzigen.

Mocht je, na aanpassing van je voorschotbedragen, nog altijd vinden dat je te veel betaalt, dan is het misschien wel aangewezen de prijzen van elektriciteit en aardgas te vergelijken, en voor een leverancier te kiezen die scherpere prijzen hanteert.

Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op uw globale energiefactuur ! Kies voor het beste stroom- en/of aardgasaanbod en bespaar tot 225 euro. Ontdek welk bedrag jij bespaart.
Ik vergelijk en bespaar Gratis vergelijking

Hoe vraag ik mijn leverancier om mijn maandelijkse voorschotbedragen aan te passen?

Engie

Luminus

TotalEnergies

Eneco

Mega

Kan een hoge energiefactuur te wijten zijn aan een fout?

foute-energiefactuur-Rode kruis

Indien na controle blijkt dat het ongewoon hoge bedrag op je energiefactuur niet te verklaren valt door een wijziging van je gebruiksgedrag, extra toestellen of een stijging van de kosten van gas of elektriciteit, dan kan er wel eens een fout gebeurd zijn bij het opnemen van de meterstanden. Om te weten of dit al dan niet het geval is, moet je de op je afrekeningsfactuur vermelde meterstand controleren. Is die niet correct? Dien dan een klacht in bij je leverancier met verzoek dit te corrigeren en een correcte factuur op te sturen. Zorg er daarentegen wel voor dat je alvast het bedrag betaalt dat je niet betwist. Zo bewijs je dat je te goeder trouw handelt en vermijd je dat je elektriciteit of aardgas afgesloten wordt.

De foute informatie kan overigens ook te wijten zijn aan een defecte meter. Opgelet, na het vervangen van een meter, kan het opgegeven verbruik soms buitensporig lijken. Dit bewijst enkel dat de vorige defect was. Hou je toch rekening met die mogelijkheid, neem dan contact op met je DNB om te zeggen dat je twijfels hebt. Die zal dan een controlemeter komen plaatsen die samen met de huidige zal draaien. Deze interventie is betalend. Als achteraf blijkt dat er wel degelijk een probleem was, krijg je dat bedrag terugbetaald.

Mocht je tenslotte vaststellen dat je zonder aanwijsbare reden abnormaal veel verbruikt, ga dan ook na of je geen slachtoffer bent van een elektriciteitsdiefstal. Het is altijd mogelijk dat een andere verbruiker zich op je meter heeft aangesloten.

>> Lees ook: De onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!

Hoe kun je je energiefactuur verlagen?

Werkt je meter nog goed en zijn je geen fouten opgevallen op je energiefactuur? Dan verbruik je misschien wel te veel energie! We raden je daarom aan een paar tips toe te passen om je verbruik en dus je elektriciteits- en/of aardgasfactuur te doen dalen.

Als je bijvoorbeeld beschikt over een tweevoudige meter, raden we je aan je meest energieverslindende toestellen tijdens de daluren te gebruiken. Je kunt dan ook best je was- en vaatwasmachine ’s avonds of in het weekend gebruiken.

Vervang in de keuken je oude toestellen door nieuwe van energieklasse A, die beschouwd worden als de meest zuinige en ecologische.

Let ten slotte ook op het sluipverbruik! Zet je stekkerdozen uit als je ze niet gebruikt, trek de stekker uit je internetmodem als je op vakantie gaat en trek de stekker uit alle toestellen die je niet gebruikt of die niet meteen opgeladen moeten worden (gsm, koffiezetapparaat, keukenrobot, …).

>> Lees ook: 8 tips om snel elektriciteit te besparen

Dankzij Energie-Vergelijker.be profiteer je van promoties, kortingen en exclusieve voordelen!
Nu gratis vergelijken Ik bespaar tot 275 euro