Elektriciteit en gas: verbruik 18 mei 2022 • 6 minuten
Hoe maakt je leverancier een factuur op die overeenkomt met je werkelijke energieverbruik? Heel simpel. Hij baseert zich op jouw meterstand én een verbruiksprofiel dat de regulatoren en netbeheerders uitwerkten. Laat je liever niets aan het toeval over? Plaats dan een communicerende of digitale meter. Energie-Vergelijker.be zet alle procedures op een rijtje.
Beeld het je eens in … Je bent net van leverancier veranderd en je eerste factuur zit al in de bus. De meterstand werd niet eens opgenomen. Hoe baseert hij je voorschotbedrag op je werkelijke energieverbruik?
Je kunt je dezelfde vraag stellen bij ontvangst van je jaarlijkse afrekeningsfactuur. Want de officiële datum van je meteropname komt nooit overeen met de datum waarop je afrekening wordt opgemaakt. Dus hoe kan de leverancier je dan een afrekening sturen op basis van je verbruiksgegevens?
>> Facturering: waarvoor dient een voorschotfactuur?
Leveranciers gaan altijd op dezelfde manier te werk en baseren zich op twee specifieke gegevens.
Zoals we hierboven al uitlegden, komt je distributienetbeheerder (of DNB) één keer per jaar je meterstanden opnemen. Zo komt hij te weten wat je echt hebt verbruikt en kan het bedrag van de voorschotten die je het hele jaar betaalde worden bijgesteld. Als die voorschotten te hoog waren in verhouding tot je werkelijke verbruik, moet je leverancier je het verschil terugbetalen. Waren ze te laag, dan moet jij je leverancier terugbetalen via een creditnota.
Aangezien er wat tijd tussen de opname van de meterstand en de opmaak van de factuur zit, zal die afrekening je werkelijke verbruik nooit voor 100% weergeven.
Om dat probleem te verhelpen, baseert de leverancier zich op standaard verbruiksprofielen met de naam SLP/RLP. Ze staan voor ‘Synthetic Load Profile’ en ‘Read Load Profiles’. Het zijn curves die elk kwartier en gedurende een welbepaald jaar het relatieve energieverbruik voor een bepaald type van verbruikersprofiel meten. Zo’n curve geeft dus een verbruikspercentage per jaar en houdt rekening met heel precieze gegevens, zoals:
De facturen zijn dus deels gebaseerd op een verbruiksprofiel dat voor iedereen hetzelfde is. Van willekeur is dus geen sprake. Dat profiel wordt bovendien uitgewerkt door de regulatoren, zoals VREG, Brugel, CWaPE en CREG. In tijden van economische en energiecrisis is deze informatie essentieel om bezorgde huishoudens gerust te stellen.
>> Ga naar de website van Synergrid om de SLP-curves te bekijken
Hoewel dit niets verandert aan je facturen is het toch slim om regelmatig je meterstanden na te kijken. Waarom? Simpelweg omdat een oplettende en gewaarschuwde consument een beter zicht heeft op zijn energieverbruik op lange termijn.
Afhankelijk van het seizoen en zijn levensstijl (thuiswerken, vakantie …) kan hij zijn verbruik van gas en elektriciteit zo beter inschatten, eventuele storingen opsporen en/of waar nodig zijn gewoonten bijsturen.
Het heeft echter geen zin om een foto te nemen van je meterstand om die naar je leverancier of netbeheerder te sturen. Want zoals je hierboven las, houden die voor de opstelling van je afrekeningsfactuur enkel rekening met je jaarlijkse meterstand en de SLP-curves.
>> 5 praktische tips om je elektriciteitsverbruik in te schatten
De beste manier om je werkelijke verbruik te kennen? Plaats een digitale meter, ook wel communicerende of slimme meter genoemd. Met deze nieuwe technologie kun je de hoeveelheid verbruikte energie over een vaste periode meten. Bovendien stuurt hij je meterstanden automatisch en digitaal door naar je netbeheerder. Je spoort er ook sneller en makkelijker storingen mee op of herlaadt vanop afstand het krediet van je budgetmeter.
Maar het grootste voordeel is toch dat hij het mogelijk maakt om een factuur op te stellen op basis van de werkelijk verbruikte energie en niet langer op basis van voorschotten. Met een communicerende meter ben je zeker dat je enkel betaalt voor wat je werkelijk hebt verbruikt. De consument kan zijn energieverbruik ook in real time opvolgen. Dat doet hij via de website van zijn DNB of een app van de leverancier zelf, zoals bijvoorbeeld het geval is bij Engie.
Tegen 2035 zou heel België de slimmer meter moeten gebruiken. De installatie ervan is echter een gewestelijke bevoegdheid. En het ene gewest staat daarin al wat verder dan het andere:
In Vlaanderen en Wallonië kan niemand de installatie van dit nieuwe type van meter weigeren. In Brussel zegt de wet hetzelfde, maar met dat verschil dat de verbruiker niet verplicht is om de ‘slimme’ functie te activeren.
En het prijskaartje? De installatie is gratis als de meter wordt geïnstalleerd op vraag van de netbeheerder. Als de verbruiker zelf beslist er een te plaatsen, zijn de kosten voor hem. Voor een slimme meter tel je in 2022 88 euro incl. btw neer in Vlaanderen. In Wallonië krijgt iedereen die er een wil tot 31 december 2023 een premie. Het bedrag van die premie komt overeen met de prijs van de meter. De installatie wordt zo gratis voor de verbruiker.
Je let op je energieverbruik, analyseerde het verbruik van je elektrische toestellen en investeerde in apparaten met energieklasse A. Maar je energiefacturen blijven hoog … Misschien zijn je energieleverancier en het gekozen contract niet afgestemd op jouw verbruiksprofiel. In dat geval is het slim om de verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken. Dat kan op de volgende manieren: