
Energieprijs: net als bij een vliegtuigticket zijn de opties bepalend
Heb je jezelf al afgevraagd waarom er zulke grote prijsverschillen zijn voor energie? Ben je benieuwd op basis van welke criteria energieleveranciers hun prijzen bepalen? Energie-Vergelijker.be zocht het uit.
Hoe bepaalt een energieleverancier zijn prijzen?
Hoe een energieleverancier zijn energieprijzen bepaalt, hangt af van een combinatie van verschillende factoren:
De bevoorradingskost
De energieprijs in de groothandelsmarkt speelt hierin een cruciale rol. Het is hierop dat een energieleverancier zich baseert om zijn prijzen te berekenen. De prijzen in de groothandelsmarkt fluctueren volgens vraag en aanbod, de weersomstandigheden, prijsinflatie, de geopolitieke toestand, de wisselkoers (vooral bij geïmporteerde energie) en de wereldwijde economische conjunctuur. Diezelfde factoren bepalen ook de prijs van andere goederen en diensten, zoals de prijs van een vliegtuigticket.
Productie-, transport- en distributiekosten
De productiekosten bestaan uit vaste en variabele kosten. Onder de variabele kosten vallen de brandstofkosten voor steenkool- en gascentrales, arbeidskrachten en onderhoud. De vaste kosten zijn investeringskosten, infrastructuurkosten en kosten voor de afbetaling van installaties.
De transport- en distributiekosten omvatten de kosten voor het gebruik van de transport- en distributienetwerken, die in handen zijn van de netwerkbeheerders.
Dit soort kosten spelen ook mee in de berekening van een vliegtuigticket. Denk maar aan de kosten die gaan naar werkuren, onderhoud, infrastructuur in de verschillende luchthavens, enzovoort.
Regelgeving en taksen
Om zijn tarieven te bepalen, moet een energieleverancier ook rekening houden met overheidsbelastingen, subsidies, emissiequota en andere milieuregelgeving. Dat is niet anders voor luchtvaartmaatschappijen. Aangezien de internationale regelgeving sterk kan verschillen, kan de prijs voor een vliegtuigticket behoorlijk variëren van land tot land.
Concurrentie en commerciële strategie
Net zoals andere sectoren zijn de energiesector –en de luchtvaartsector– sterk onderhevig aan concurrentie. De competitiviteit tussen energieleveranciers, en vliegtuigmaatschappijen, kan leiden tot een ware prijzenslag om nieuwe klanten aan te trekken of trouwe klanten te behouden.
Zo trachten energieleveranciers vaak nieuwe klanten binnen te halen met promoties, of exclusieve kortingen door een samenwerking, zoals dat het geval is als je een contract afsluit op Energie-Vergelijker.be. Ook hier kunnen we makkelijk de vergelijking maken met vliegtuigtickets: luchtvaartmaatschappijen bieden in bepaalde periodes ook straffe promoties aan. Denk bijvoorbeeld aan lastminutevluchten.
Kort samengevat, voeren energieleveranciers een complexe analyse uit om hun prijzen te bepalen. Daarbij houden ze rekening met directe en indirecte kosten, de geldende regels, de concurrentie en het commercieel beleid van het bedrijf. Maar er is meer…
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Klantendienst: telefonisch of online, facturatiemethode…
Ook de klantenservice speelt een cruciale rol in de prijsbepaling van veel ondernemingen. Zo ook bij energieleveranciers en luchtvaartmaatschappijen.
Klantendienst: telefonisch of enkel online bereikbaar
Of de klantendienst enkel online of ook telefonisch bereikbaar is, maakt natuurlijk een groot verschil qua bedrijfskosten.
- Personeel: om een callcenter te bemannen, is er natuurlijk personeel nodig. Voor dat personeel moet een bedrijf een loon, opleidingen en sociale voordelen voorzien.
- Infrastructuur: om een callcenter uit te baten, moet een onderneming investeren in telefoons en computers, en het onderhoud ervan.
- Technologie: een bedrijf moet ook de klantrelatiebeheersoftware (CRM) en andere technologieën voor een efficiënte dienstverlening financieren.
Zowel energieleveranciers als luchtvaartmaatschappijen moeten rekening houden met deze kosten. Sommige spelers proberen deze kosten te drukken door een beperkte service aan te bieden. Denk aan een klantendienst die enkel bereikbaar is per mail of via een chatbot. In dat geval is de dienstverlening een pak minder persoonlijk dan aan de telefoon of via een bezoek aan huis. Anderzijds is het wel een handig middel om scherpere prijzen te hanteren.
Facturatiemethode
Ook de manier waarop de facturatie gebeurt, is van tel. Energiefacturen of vliegtuigtickets afdrukken en per post opsturen, is uiteraard duurder dan ze per mail versturen of in de online-klantenzone uploaden.
Net zoals alle ondernemingen, zullen energieleveranciers of luchtvaartmaatschappijen dus rekening houden met eventuele drukwerk- en verzendingskosten. Maar ook met beheerskosten, kosten voor de afhandeling van klachten, voor digitale facturatie, voor het beheer van e-mails en gegevens- en fraudebescherming.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Online-klantenzone
Tegenwoordig bieden alle energieleveranciers en vliegtuigmaatschappijen een online-klantenportaal aan. Dat geeft klanten de mogelijkheid hun gegevens te beheren, hun facturen te raadplegen of makkelijk de klantendienst te contacteren. De kosten voor de ontwikkeling, de hosting en het onderhoud van die klantenzones is niet te verwaarlozen.
Maximale prijsverlaging door automatisering en uitbesteding
Steeds meer energieleveranciers en luchtvaartmaatschappijen investeren in de automatisering van klantenserviceprocessen om de kosten te drukken. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld chatbots om vragen te beantwoorden, of besteden ze bepaalde onderdelen van hun dienstverlening uit aan buitenlandse maatschappijen, die lagere prijzen hanteren. Dankzij dit soort initiatieven kunnen ze scherpe tarieven aanbieden.
Conclusie: klantenservice en gekozen opties beïnvloeden de prijs
Aan sommige kosten kunnen bedrijven niet ontsnappen: belastingen, infrastructuurkosten of energiekosten om hun activiteiten uit te voeren.
Om lagere prijzen te kunnen garanderen, kunnen energieleveranciers en luchtvaartmaatschappijen wel hun dienstverlening aanpassen volgens hun commerciële strategie en de verwachtingen van hun klanten. Zo kunnen ze kortingen of lagere tarieven aanbieden aan klanten die kiezen voor elektronische facturen of voornamelijk gebruikmaken van online-diensten. Dit soort opties maakt het immers mogelijk voor een bedrijf om zijn operationele kosten te verlagen.
Ook tijdelijke promoties, zoals je die vindt op Energie-Vergelijker.be, beïnvloeden de prijs. Jij hebt wat dat betreft de touwtjes in handen. Ga je voor goedkope vliegtuigtickets of energieprijzen? Of ben je bereid iets meer te betalen voor een gepersonaliseerde service?
Wil je graag advies op maat? Aarzel dan niet om je voor je energiecontracten te laten begeleiden door onze experts. Ze beantwoorden met plezier je vragen per telefoon of via info@energie-vergelijker.be.
Neem contact op met een adviseur
Meer lezen op onze blog

De V-test is voor prijsbewuste Vlamingen een onmisbaar hulpmiddel om te besparen op hun energiefactuur, maar waar komt de VREG eig…

Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat de duur van een energiecontract afhankelijk is van de gekozen energieleverancier en van de aan…

€ 1.033 is het totale bedrag dat je volgens de laatste cijfers van de CREG kan besparen op je energiefactuur in Vlaanderen in de m…