Elektriciteit en gas: factuur 4 mei 2022 • 5 minuten
Sinds 2018 zijn de spelers op de energiemarkt en de verenigingen ter bestrijding van armoede samen vragende partij om een vereenvoudigde energiefactuur in te voeren in het belang van de consument. Ondertussen is dat een feit! Vanaf 1 januari 2022 wordt van leveranciers verwacht dat ze hun klanten een vereenvoudigde factuur sturen op één dubbelzijdig A4-blad. Wat staat daar dan op?
Voor miljoenen burgers, 41% van de totale bevolking om precies te zijn, blijft de energiefactuur een wazig en moeilijk te begrijpen document. Je leest het goed, bijna de helft van de Belgische consumenten, die zich veelal in een precaire situatie bevinden, geeft aan dat ze hun energiefactuur niet correct en volledig begrijpen. De oorzaak? Te veel informatie, die bovendien te complex is.
Als je de elektriciteits- of gasfactuur grondig bestudeert, merk je inderdaad al snel dat de gebruikte termen niet echt populair en dus niet voor iedereen toegankelijk zijn. Veel Belgen weten bijvoorbeeld niet welk tarief ze betalen, wat de verschillen zijn tussen voorschot-, regularisatie- of eindfacturen, of zelfs of ze recht hebben op een specifiek tarief zoals het sociaal tarief.
>> Lees ook: de onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!
In april 2021 steunde de energiecommissie van de Kamer een project teneinde energiefacturen voor residentiële klanten en KMO’s te vereenvoudigen. Dit koninklijk besluit trad in werking op 1 januari 2022.
Op basis van een publicatie uit 2018 van het Platform tegen Energiearmoede van de Koning Boudewijnstichting, heeft de Energiecommissie met name besloten dat:
Zoals hierboven vermeld, volgt het koninklijk besluit op de publicatie uit 2018 door het Platform tegen Energiearmoede van de Koning Boudewijnstichting.
De werkgroep die zich ontfermde over deze publicatie over het vereenvoudigen en begrijpen van energiefacturen, heeft hiertoe vijftien aanbevelingen geformuleerd:
Deze aanbevelingen zijn dus, na meer dan twee jaar, door de regering gehoord en erkend.
Zowel Eneco, Mega, Engie, Octa+ en Luminus werken nu met gestandaardiseerde facturen. Om je een idee te geven van de ‘voor en na’, vind je hieronder voorbeelden van facturen die dateren van vóór 1 januari 2022 en andere die na 1 januari 2022 verzonden werden.
Parallel aan dit koninklijk besluit voor vereenvoudigde energiefacturen keurde de federale regering onlangs een Europese richtlijn goed om ook de energietransitie te vereenvoudigen. Dankzij dit besluit kon de consument dus een belangrijke en centrale rol gaan spelen op vlak van energie.
De eerste wijziging in verband met deze richtlijn is de procedure voor het veranderen van leverancier. Dit proces zal versneld worden door de opzeggingstermijn te verkorten van een maand tot drie weken. Tegen 2026 zal deze termijn teruggebracht zijn tot slechts 24 uur.
Bovendien zal de massale komst van slimme meters en contracten met dynamische prijzen de centrale rol van de consument in de energiesector en in zijn vrije keuze van leverancier versterken.
Wist je dit? Contracten met dynamisch tarief, die momenteel alleen in Vlaanderen en bij Engie geldig zijn, rekenen de energie aan in functie van de schommelingen op de groothandelsmarkt. Elektriciteit wordt daarom per uur aangerekend op basis van de prijs die de leverancier ervoor betaalt. Dankzij dit nieuwe tariefsysteem kunnen klanten die goed op hun verbruik letten tot 15% besparen.