
Je energiefactuur vereenvoudigd vanaf 1 januari 2022!
Sinds 2018 zijn de spelers op de energiemarkt en de verenigingen ter bestrijding van armoede samen vragende partij om een vereenvoudigde energiefactuur in te voeren in het belang van de consument. Ondertussen is dat een feit! Vanaf 1 januari 2022 wordt van leveranciers verwacht dat ze hun klanten een vereenvoudigde factuur sturen op één dubbelzijdig A4-blad. Wat staat daar dan op?
Veel Belgische consumenten begrijpen hun energiefactuur niet
Voor miljoenen burgers, 41% van de totale bevolking om precies te zijn, blijft de energiefactuur een moeilijk te begrijpen document. Je leest het goed, bijna de helft van de Belgische consumenten, die zich veelal in een precaire situatie bevinden, geeft aan dat ze hun energiefactuur niet correct en volledig begrijpen. De oorzaak? Te veel informatie, die bovendien te complex is.
Als je de elektriciteits- of gasfactuur grondig bestudeert, merk je inderdaad al snel dat de gebruikte termen niet echt populair en dus niet voor iedereen toegankelijk zijn. Veel Belgen weten bijvoorbeeld niet welk tarief ze betalen, wat de verschillen zijn tussen eind-, regularisatie- en voorschotfacturen, of zelfs of ze recht hebben op een specifiek tarief zoals het sociaal tarief.
Koninklijk besluit over vereenvoudigde energiefacturen voor eindverbruikers
In april 2021 steunde de energiecommissie van de Kamer een project teneinde energiefacturen voor residentiële klanten en KMO’s te vereenvoudigen. Dit koninklijk besluit trad in werking op 1 januari 2022.
Op basis van een publicatie uit 2018 van het Platform tegen Energiearmoede van de Koning Boudewijnstichting, heeft de Energiecommissie met name het volgende beslist:
- De vereenvoudigde energiefactuur mag maximum twee dubbelzijdige A4-bladen beslaan.
- Essentiële informatie moet op de eerste pagina staan (te betalen bedrag en uiterste betaaldatum) en alle aanvullende informatie op de achterkant, en altijd in vereenvoudigde vorm.
- De consument kan vrij kiezen hoe hij zijn facturen wil ontvangen. Als de consument die in gedrukte vorm wenst te ontvangen, zijn de energieleveranciers verplicht deze keuze zonder enige discussie te respecteren.
- Klanten moeten via de online-klantenzone meer informatie over hun energiefactuur kunnen vinden. Deze informatie moet duidelijk vermeld worden op de vereenvoudigde factuur.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
De vereenvoudigde energiefactuur, in 2018 al ter sprake gebracht door de Koning Boudewijnstichting
Zoals hierboven vermeld, volgt het koninklijk besluit op de publicatie uit 2018 door het Platform tegen Energiearmoede van de Koning Boudewijnstichting.
De werkgroep die zich ontfermde over deze publicatie over het vereenvoudigen en begrijpen van energiefacturen, heeft hiertoe vijftien aanbevelingen geformuleerd:
- De informatie in aparte rubrieken hergroeperen
- De belangrijkste informatie op de eerste pagina hergroeperen
- 100% online-service vermijden om consumenten die geen toegang hebben tot deze tools, niet uit te sluiten
- Een enkele factuur opstellen voor gas én elektriciteit
- De verschillende kostenposten vereenvoudigen
- De te verrichten betalingen en, indien van toepassing, de lijst van uitstaande schulden in detail weergeven
- De dienstverleningsinformatie (klantenservice, telefoonnummer, enz.) hergroeperen
- De informatie hergroeperen die de vergelijking van prijzen en leveranciers vergemakkelijkt
- Een vooringevuld overschrijvingsformulier bijvoegen
- Duidelijk vermelden of het sociaal tarief al dan niet van toepassing is
- Aangeven of de op de factuur meegedeelde indexen reëel of geschat zijn
- De contractvoorwaarden opsommen: naam van het contract, toegepaste prijs, opnamemethode (van de enkel- of tweevoudige meter)
- Het bedrag van de volgende voorschotfacturen vermelden
- De sancties voor laattijdige of niet-betaling van facturen nader omschrijven
- De inhoud van de factuur standaardiseren
Wat betekent dit in de praktijk voor de factuur?
Zowel Eneco, Mega, Engie, Octa+ en Luminus werken nu met gestandaardiseerde facturen. Om je een idee te geven van de ‘voor en na’, vind je onderaan dit artikel voorbeelden van facturen die dateren van vóór 1 januari 2022 en andere van na 1 januari 2022.
Zullen actieve consumenten binnenkort een sleutelrol spelen?
Parallel aan dit koninklijk besluit voor vereenvoudigde energiefacturen keurde de federale regering onlangs een Europese richtlijn goed om ook de energietransitie te vereenvoudigen. Dankzij dit besluit kon de consument dus een belangrijke en centrale rol gaan spelen op vlak van energie.
De eerste wijziging in verband met deze richtlijn is de procedure voor het veranderen van leverancier. Dit proces zal versneld worden door de opzeggingstermijn te verkorten van een maand tot drie weken. Tegen 2026 zal deze termijn teruggebracht zijn tot slechts 24 uur.
Bovendien zal de massale komst van slimme meters en contracten met dynamische prijzen de centrale rol van de consument in de energiesector en in zijn vrije keuze van leverancier versterken.
Wist je dit? Contracten met dynamisch tarief rekenen de energie aan in functie van de schommelingen op de groothandelsmarkt. Elektriciteit wordt daarom per uur aangerekend op basis van de prijs die de leverancier ervoor betaalt. Dankzij dit nieuwe tariefsysteem kunnen klanten die goed op hun verbruik letten tot 15% besparen.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Voorbeeld van een oude voorschotfactuur van Mega


Voorbeeld van een nieuwe voorschotfactuur van Mega


Meer lezen op onze blog

Sinds de vrijmaking van de energiemarkt in 2007, heeft België er tal van essentiële actoren bijgekregen, zoals de energieregulator…

In de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 oktober 2024 schakelen we over op winteruur. Hoewel die omschakeling ooit in het leven we…

Op 7 december werd de elektriciteits- en gasleverancier Vlaamse Energieleverancier, die sinds 2019 op de markt is, failliet verkla…