Een defecte teller? Dit zijn de alarmsignalen!
Is je elektriciteits- of gasfactuur abnormaal hoog? Misschien is je teller wel stuk! Maar hoe weet je dat en welke risico’s loop je? En wat doe je in dat geval? Dankzij Energie-Vergelijker.be weet je voortaan wat je moet doen wanneer je twijfelt aan je teller.
Ook een elektriciteits- of gasteller blijft niet altijd gespaard van kleine storingen. Zo kan hij bijvoorbeeld te snel of te traag beginnen te draaien. In ieder geval heb je er alle belang bij om hem snel te laten vervangen. Zo niet, zal je energiefactuur wellicht niet kloppen! Ontdek hoe je een slecht werkende teller herkent en wat je in dat geval moet doen.
Goed om weten: in dit artikel focussen we hoofdzakelijk op de analoge meter. In Vlaanderen is de overschakeling op de digitale meter volop aan de gang. Voorlopig zijn er nog geen klachten over defecte digitale tellers.
Hoe weet je of je teller defect is?
Het is niet vanzelfsprekend om te weten wanneer je te maken hebt met een defecte teller. Volgende situaties zijn alarmerend:
1. Verhoogde factuur ondanks ongewijzigd verbruik
Is je factuur plots verdubbeld of zelfs verdrievoudigd? In dat geval zou er een alarmbelletje moeten afgaan. Probeer dan te achterhalen waar het verschil vandaan komt. Gaat het om een plotse of geleidelijke verandering? Zijn de energieprijzen onlangs drastisch gestegen? Als je verbruik en de prijzen stabiel zijn gebleven, dan zou het probleem aan je teller kunnen liggen!
2. Verminderd verbruik, maar toch geen lagere factuur of zelfs een hogere
Ben je minder elektriciteit of gas gaan verbruiken, dan zou je een positieve impact moeten zien op je facturen. Als dat niet zo is, zijn de energietarieven misschien gestegen. Als de prijzen echter stabiel zijn gebleven, is het tijd om na te gaan of je elektriciteits- of gasmeter niet te snel draait.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
3. Geen grote verandering in je factuur, maar toch lijkt ze abnormaal hoog (of laag)
Soms moet je niet op een opvallend verschil op je factuur wachten om je zorgen te maken. Heb je de indruk dat je verbruik hoger is dan gewoonlijk terwijl je gewoonten niet zijn veranderd? Dan kan het nuttig zijn om na te gaan of je teller wel normaal draait.
Hoe kijk je je teller na op een defect?
We verduidelijken graag wat we verstaan onder ‘je teller nakijken‘. Niet iedereen is een ervaren technieker. Vermijd om je teller zelf te demonteren. Mogelijk maak je het probleem enkel erger. Je kan wel enkele externe indicatoren nakijken:
Je teller maakt een geluid
Je teller hoort geruisloos te werken. Als je hoort dat je teller een geluid maakt, is hij waarschijnlijk aan vervanging toe. Schakel een professional in om het probleem te onderzoeken.
Je teller draait te snel of onregelmatig
Voor een elektriciteitsmeter ga je als volgt te werk. Hou je teller enkele minuten in de gaten zonder lampen of elektrische apparaten in of uit te schakelen. Als je vaststelt dat de cijfers van je teller abnormaal snel of onregelmatig draaien, dan is je elektriciteitsmeter waarschijnlijk defect.
Voor een gasmeter moet je gewoon je verwarming en fornuis uitschakelen. Als je ziet dat je teller blijft draaien, is er ofwel ergens een lek (verwittig in dat geval meteen de brandweer en je netbeheerder!), ofwel is je teller stuk.
Wat met de digitale teller?
Bovenstaande informatie is van toepassing op de analoge teller. De digitale meter is er in Vlaanderen nog niet zo lang, maar voorlopig lijkt er van klachten over defecte digitale tellers nog geen sprake te zijn. Heb je toch een vermoeden dat je digitale meter het niet doet, neem dan contact op met je distributienetbeheerder.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Wat doe ik als mijn teller defect is?
Als alles op een storing of defect wijst, neem dan contact met de distributienetbeheerder (DNB) actief in jouw gemeente. Je DNB zal een technieker sturen om je teller na te kijken. Als de storing wordt bevestigd, zal je afspraken over de installatie van een nieuwe teller moeten maken.
Wie betaalt de rekening?
Blijkt je meter effectief defect te zijn en heb je ondertussen torenhoge facturen moeten betalen? Je leverancier betaalt dan het te veel gefactureerde bedrag terug.
Woon je in Brussel of Wallonië? Ga dan best na of je overdreven energiefactuur niet te wijten is aan een toegenomen verbruik vóór je een technieker belt! Als de technieker namelijk geen defect aan je teller vindt, kan hij voor de controle een exuberant bedrag aanrekenen, legt Sibelga uit. Als blijkt dat je teller wel degelijk defect is, zal hij niets aanrekenen, ook je nieuwe teller niet.
In Vlaanderen worden alle analoge meters stelselmatig vervangen door digitale meters. Tegen 2024 zou 80% van de Vlaamse gezinnen overgeschakeld moeten zijn, tegen de zomer van 2029 zelfs 100%. Wanneer je analoge meter defect blijkt, wordt je nieuwe meter automatisch vervangen door een digitale meter. De digitale tellers worden gratis geplaatst door Fluvius. De kosten van de digitale teller zelf zijn inbegrepen in de netwerktarieven. Vermoed je dat je met een defecte meter zit? Dan vraag je dus best gewoon de gratis plaatsing van een nieuwe digitale teller aan.
Begin januari uitte de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) kritiek op de verdere uitrol van de digitale teller. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) wil een nieuwe kosten-batenanalyse laten uitvoeren door de VREG. Op basis daarvan wil ze binnen het Vlaams Parlement bekijken of er een decreetswijziging nodig is.
Wat als je leverancier niet wil terugbetalen?
Soms is het moeilijk te bewijzen dat je teller een hele poos defect was. Je energieleverancier zou dan kunnen weigeren de kosten te vergoeden. Als dat gebeurt, kan je je wenden tot de Ombudsman voor Energie om klacht in te dienen. Die zal je bijstaan om een terugvordering te doen bij je leverancier.
Heb je nog andere vragen over je teller? Raadpleeg onze FAQ of stel je vragen via info@energie-vergelijker.be.
Neem contact op met een adviseur
Andere artikels over je teller:
Meer lezen op onze blog
Op 20 december vorig jaar vroeg Watz, waarvan de cashflow volledig uitgeput is, de rechter om bescherming tegen zijn schuldeisers.…
De goedkoopste energieleverancier in België vinden: is dat niet wat iedereen wil? De slimme consument is voortdurend op zoek naar …
Heb je net een nieuw energiecontract afgesloten? Dan zal je binnenkort waarschijnlijk je eerste voorschot voor je toekomstige verb…
Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat de duur van een energiecontract afhankelijk is van de gekozen energieleverancier en van de aan…