Elektriciteit en gas: factuur 18 mei 2022 • 5 minuten
Als je klant bent bij Luminus of er een wilt worden, vertellen wij je alles wat je moet weten over hun factureringssysteem. Je vraagt je af hoe je een Luminus-factuur moet betalen, hoe je je voorschotten moet beheren of hoe je een regularisatiefactuur kunt betwisten? Energie-Vergelijker beantwoordt al je vragen.
Elektriciteits- en aardgasfacturen zijn opgebouwd uit vier verschillende elementen:
De jaarlijkse vaste toeslag wordt ook opgeteld bij het totaalbedrag van je maandelijkse voorschotten. Met deze kostenpost kan de leverancier zijn administratieve kosten dekken, zoals de verzending van zijn facturen, de werking van zijn klantendienst of de kosten in verband met de levering van energie.
Over het algemeen maakt de energiecomponent van de Luminus-factuur ongeveer een derde van het totale bedrag uit. Dat betekent dat belastingen en toeslagen het grootste deel van de factuur voor hun rekening nemen. Sinds de verlaging van de btw van 21% naar 6% tot 30 september 2022 maakt de energiecomponent echter het grootste deel van de factuur uit:
Om je te helpen visualiseren hoe een Luminus-factuur eruit ziet, vind je hier een voorbeeld van:
>> De onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!
De voorschotfactuur is een provisie voor je jaarlijkse energieverbruik. Dit betekent dat je een voorschot betaalt op je geschatte verbruik. Het bedrag staat vast en wordt gewoonlijk maandelijks aangerekend.
De afrekeningsfactuur is de jaarlijkse regularisatie van je voorschotten. Daartoe komt je distributienetbeheerder je meterstanden aflezen en stuurt ze naar je leverancier. Deze zal dan je voorschotten aanpassen aan je werkelijke verbruik. Als je voorschotten dus te hoog waren in verhouding tot je werkelijke verbruik, zal je leverancier je het verschil terugbetalen en omgekeerd. Bij Luminus ontvangt je je regularisatiefactuur 2 tot 4 weken nadat je meters zijn uitgelezen.
Als klant van Luminus heb je gratis toegang tot je online klantenzone genaamd My Luminus. Met deze laatste kun je je persoonlijke gegevens beheren, evenals alle procedures in verband met je facturen.
Over het algemeen biedt Luminus zijn klanten verschillende betaalmogelijkheden aan voor de vereffening van hun rekeningen, namelijk:
* uitgezonderd de tariefplannen: Essential, Optifix, Click
>> Hoe wordt de prijs van elektriciteit per kwh in België bepaald?
Je online klantenzone laat je ook toe je voorschot- en afrekeningsfacturen volledig zelf te beheren. Dus, in het geval dat je het bedrag van je factuur wilt aanpassen, kun je dit direct doen door naar de rubriek ‘Voorschotfactuur’ van je My Luminus-account te gaan.
Ben je in het bezit van zonnepanelen? In dat geval raadt Luminus je aan om je aan de vastgestelde voorschotten te houden, zelfs als je installatie je volledige elektriciteitsverbruik dekt. Als je een terugdraaiende meter nog hebt, hoef je bij je jaarlijkse regularisatie alleen de vaste kosten te betalen, zoals de huur van de meter, de bijdrage aan het energiefonds, je vaste toelage en het prosumententarief. Anders word je bij de jaarlijkse regularisatie aan het injectietarief vergoed voor je stroomproductie.
Als je niet akkoord gaat met de jaarafrekening die Luminus je toestuurt, kun je deze betwisten via je klantenzone door naar de rubriek ‘Facturen en betaling’ te gaan en vervolgens naar ‘Een meterstand betwisten’. Je hoeft alleen maar de verplichte velden in te vullen en je aanvraag te valideren.
Vind je dat je voorschot- en/of jaarfacturen nog steeds te hoog zijn? In dat geval is het misschien tijd om van energieleverancier te veranderen. Dit is gratis. Gebruik onze online vergelijkingstool en maak je niet langer zorgen over de administratieve procedures. Onze adviseurs regelen dit graag voor je. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:
Luminus biedt je de mogelijkheid om je eigen meterstanden in te voeren via de online klantenzone. Hierdoor kan de leverancier je verbruik analyseren.
Wat betekent dit voor jou? Door een globaal overzicht van je energieverbruik over een bepaalde periode, kun je het bedrag van je voorschotten zo goed mogelijk afstemmen op de realiteit. Je zult ook gemakkelijker kunnen bepalen of je verbruik gemiddeld of hoog is, en zo ja, stappen kunnen ondernemen om je dagelijkse verbruik te verminderen.
eddy depoorter 0/5 • 9 juni 2018 • 15:23
fons Deckers 0/5 • 30 maart 2019 • 11:13
0/5 • 1 april 2019 • 15:38
We gaan ervan uit dat u het hebt over uw toegang tot uw online klantenruimte (?). Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.
Met vriendelijke groeten,
Energie-Vergelijker.be
Tea
VAN HOOF 5/5 • 23 oktober 2019 • 11:15
code ingevuld worden ik kan deze nergens op de brief vinden.
Océane Debeur 0/5 • 13 november 2019 • 11:18
Deze kan u terugvinden op uw online klantenruimte, indien u deze niet vindt kan u contact opnemen met uw energieleverancier.
Energie-Vergelijker.be team
andre verberght 0/5 • 29 januari 2022 • 14:56
gas is goed gelukt.
voor elektriek vind ik nergens mijn toegangscode dus kan ik het niet doorgeven.
kunt u me daar bij helpen.
dank bij voorbaat.
verberght andre
kristof geldhof 0/5 • 21 mei 2019 • 13:14
vandaag brief in de bus voor de meterstanden door te geven en komt van fluvius
klopt dit?
0/5 • 21 mei 2019 • 14:26
voor meer informatie, nodigen wij u uit om contact op te nemen met uw Luminus-leverancier.
Vriendelijke groeten,
Energie-Vergelijker.be team
Bollen Jean 0/5 • 20 september 2019 • 11:07
Is het verbruik dat ik te weten kom na aftrek van de vorige meterstand,( vermeld op de ontvangen brief ) het verbruik van 1 of 2 jaar?.
Dit staat nergens vermeld.
vriendelijke groeten,
Jean
0/5 • 24 september 2019 • 16:34
Dank u voor uw commentaar op onze blog.
Ik nodig u uit om rechtstreeks contact op te nemen met uw FLUVIUS-netwerkbeheerder om meer informatie te krijgen.
Energie-Vergelijker.be team
Willy Verlinden 0/5 • 25 oktober 2019 • 22:02
Gas ;15200
Code meter; 22089055
Electric; 029600
Code meter ; 2118507
Océane Debeur 0/5 • 13 november 2019 • 11:18
U kan ons best contacteren ,op die manier kunnen we u beter verderhelpen. U kan ons bereiken op 0800 37 447.
Energie-Vergelijker.be team
paul liekens 0/5 • 11 november 2019 • 16:39
Ik verander in januari naar engie voor elektriciteit.
Wat gebeurt er met de elektriciteit die je over hebt?
Océane Debeur 0/5 • 13 november 2019 • 11:17
Als u nu van leverancier veranderd zal u uw 1000kWh energiesurplus verliezen. Daarom raden wij u aan om pas van leverancier te veranderen op het moment dat u uw jaarlijkse meteropname doet.
Energie-Vergelijker.be team
john scrivens 3/5 • 30 januari 2020 • 17:14
gekregen per sms of per e/mail.
gr
scrivens john.
Océane Debeur 0/5 • 6 februari 2020 • 08:55
u kunt contact opnemen met uw netwerkbeheerder : https://www.energie-vergelijker.be/mijn-dnb-vinden
Energie-Vergelijker.be team
Cheikhrai jamal 0/5 • 16 februari 2020 • 15:27
Océane Debeur 0/5 • 18 februari 2020 • 12:42
u moet u meterstanden naar uw netwerkbeheerder doorsturen.
Energie-Vergelijker.be team
Liesje 0/5 • 4 juni 2020 • 07:48
Uyen Nguyen 0/5 • 9 juni 2020 • 09:06
Delimon Paul 0/5 • 11 juli 2020 • 09:16
Meulders Armand 0/5 • 18 september 2020 • 12:56
Vorige jaren was dat steeds eind augustus-begin september
Océane Debeur 0/5 • 21 september 2020 • 11:42
U kunt contact opnemen met uw netwerkbeheerder : https://www.energie-vergelijker.be/mijn-dnb-vinden
Energie-Vergelijker.be team
JEAN PEETERS 0/5 • 22 oktober 2020 • 16:45
Anna De Smet 0/5 • 2 november 2020 • 14:17
De meterstand kan u normaal gezien online doorgeven. De toegangscode heeft uw energieleverancier u opgestuurd. Indien u niets ontvangen heeft of de brief kwijt bent, raden wij u aan contact op te nemen met uw energieleverancier. Twijfel niet om bij verdere vragen opnieuw contact op te nemen!
Al Maliki Mohammed 0/5 • 22 oktober 2020 • 16:59
André Ghersin 0/5 • 26 november 2020 • 13:50
Elektriciteit : meternummer: 9126458 meerstand: 74713.
Gas : meternummer: 148589 meterstand: 9729
Meterstand is opgenomen op 25/11/2020
Laat iets weten of dit O.K. is voor U A.U.B.? Hoogachtend: Ghersin André
Anna De Smet 0/5 • 27 november 2020 • 17:21
Van harte bedankt voor uw reactie. Onze klantendienst zal u hier graag mee verder helpen :) Gelieve contact op te nemen via info@energie-vergelijker.be.
steeman eric 0/5 • 8 januari 2021 • 08:50
AnnieVerfaille 5/5 • 19 januari 2021 • 11:55
Anna De Smet 0/5 • 3 februari 2021 • 11:27
Om uw meterstanden door te geven neemt u best contact op met uw distributienetbheerder. Wilt u de energieprijzen vergelijken en een voordeliger contract vinden, dan kan u via e-mail contact opnemen met onze energie-experts via info@energie-vergelijker.be.
Nog een fijne dag!
Energie-Vergelijker.be
Annie Verfaille 0/5 • 19 januari 2021 • 11:59
Anna De Smet 0/5 • 3 februari 2021 • 11:27
Om uw meterstanden door te geven neemt u best contact op met uw distributienetbheerder. Wilt u de energieprijzen vergelijken en een voordeliger contract vinden, dan kan u via e-mail contact opnemen met onze energie-experts via info@energie-vergelijker.be.
Nog een fijne dag!
Energie-Vergelijker.be
Kathleen Delanghe 0/5 • 22 maart 2021 • 16:13
Zal mijn maandelijks voorschot bij mijn nieuwe leverancier gebaseerd zijn op mijn vorig jaarlijks verbruik?
Anna De Smet 0/5 • 24 maart 2021 • 10:10
Zo wordt dat inderdaad doorgaans geregeld, al zal dit natuurlijk ook afhangen van de groepsaankoop en leverancier in kwestie. Mocht u de voorschotfactuur te hoog of te laag vinden, dan kan u ze vaak laten aanpassen. Voor meer concrete info neemt u best contact op met uw nieuwe leverancier!
Met vriendelijke groeten