Als je klant bent bij Luminus of er een wilt worden, vertellen wij je alles wat je moet weten over hun factureringssysteem. Je vraagt je af hoe je een Luminus-factuur moet betalen, hoe je je voorschotten moet beheren of hoe je een regularisatiefactuur kunt betwisten? Energie-Vergelijker beantwoordt al je vragen.

Samenstelling en voorbeeld van een Luminus-factuur

Elektriciteits- en aardgasfacturen zijn opgebouwd uit vier verschillende elementen:

  1. de energieprijs, d.w.z. de prijs per kWh die je betaalt aan Luminus;
  2. de transmissie- en distributiekosten die worden doorgerekend aan je transmissienetbeheerders (Elia en Fluxys) en distributienetbeheerders (Ores, Resa, Sibelga…);
  3. overheidsbelastingen en -toeslagen;
  4. de btw.

De jaarlijkse vaste toeslag wordt ook opgeteld bij het totaalbedrag van je maandelijkse voorschotten. Met deze kostenpost kan de leverancier zijn administratieve kosten dekken, zoals de verzending van zijn facturen, de werking van zijn klantendienst of de kosten in verband met de levering van energie.

Over het algemeen maakt de energiecomponent van de Luminus-factuur ongeveer een derde van het totale bedrag uit. Dat betekent dat belastingen en toeslagen het grootste deel van de factuur voor hun rekening nemen. Sinds de verlaging van de btw van 21% naar 6% tot 30 september 2022 maakt de energiecomponent echter het grootste deel van de factuur uit:

Energie-vergelijker-be_Prijs_energie_Vlaanderen_Particulier_2022_BTW-6%_NL
Bron: CREG

Om je te helpen visualiseren hoe een Luminus-factuur eruit ziet, vind je hier een voorbeeld van:

>> De onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!

Op de hoogte blijven van de energiemarkt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Tank tal van goede advies om uw energiefacturen te verminderen.
Ik schrijf me in Onze beste tips elke maand!

Inzicht in de afrekenings- en voorschotfactuur

De voorschotfactuur is een provisie voor je jaarlijkse energieverbruik. Dit betekent dat je een voorschot betaalt op je geschatte verbruik. Het bedrag staat vast en wordt gewoonlijk maandelijks aangerekend.

De afrekeningsfactuur is de jaarlijkse regularisatie van je voorschotten. Daartoe komt je distributienetbeheerder je meterstanden aflezen en stuurt ze naar je leverancier. Deze zal dan je voorschotten aanpassen aan je werkelijke verbruik. Als je voorschotten dus te hoog waren in verhouding tot je werkelijke verbruik, zal je leverancier je het verschil terugbetalen en omgekeerd. Bij Luminus ontvangt je je regularisatiefactuur 2 tot 4 weken nadat je meters zijn uitgelezen.

Hoe beheer ik mijn factuur op My Luminus, de online klantenzone?

Als klant van Luminus heb je gratis toegang tot je online klantenzone genaamd My Luminus. Met deze laatste kun je je persoonlijke gegevens beheren, evenals alle procedures in verband met je facturen.

Je Luminus-factuur online betalen

Over het algemeen biedt Luminus zijn klanten verschillende betaalmogelijkheden aan voor de vereffening van hun rekeningen, namelijk:

  • via domiciliëring, de methode waaraan de leverancier de voorkeur geeft; Om zijn klanten aan te moedigen voor deze betaalwijze te kiezen, biedt de leverancier ook een korting van 10 euro op de jaarafrekening*;
  • per e-mail via Bancontact door op de oranje knop op je digitale Luminus-factuur te klikken;
  • via Zoomit;
  • via je My Luminus-account door op de knop ‘Betalen’ te klikken.

* uitgezonderd de tariefplannen: Essential, Optifix, Click

>> Hoe wordt de prijs van elektriciteit per kwh in België bepaald?

Je maandelijkse voorschotfacturen beheren of een geschil opstarten

Je online klantenzone laat je ook toe je voorschot- en afrekeningsfacturen volledig zelf te beheren. Dus, in het geval dat je het bedrag van je factuur wilt aanpassen, kun je dit direct doen door naar de rubriek ‘Voorschotfactuur’ van je My Luminus-account te gaan.

Ben je in het bezit van zonnepanelen? In dat geval raadt Luminus je aan om je aan de vastgestelde voorschotten te houden, zelfs als je installatie je volledige elektriciteitsverbruik dekt. Als je een terugdraaiende meter nog hebt, hoef je bij je jaarlijkse regularisatie alleen de vaste kosten te betalen, zoals de huur van de meter, de bijdrage aan het energiefonds, je vaste toelage en het prosumententarief. Anders word je bij de jaarlijkse regularisatie aan het injectietarief vergoed voor je stroomproductie.

Als je niet akkoord gaat met de jaarafrekening die Luminus je toestuurt, kun je deze betwisten via je klantenzone door naar de rubriek ‘Facturen en betaling’ te gaan en vervolgens naar ‘Een meterstand betwisten’. Je hoeft alleen maar de verplichte velden in te vullen en je aanvraag te valideren.

Vind je dat je voorschot- en/of jaarfacturen nog steeds te hoog zijn? In dat geval is het misschien tijd om van energieleverancier te veranderen. Dit is gratis. Gebruik onze online vergelijkingstool en maak je niet langer zorgen over de administratieve procedures. Onze adviseurs regelen dit graag voor je. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:

  • Neem contact op met onze adviseurs op het gratis nummer 0800 37 369, van maandag tot vrijdag van 9u tot 18u;
  • Raadpleeg onze online vergelijkingstool, de eerste die door de CREG (de federale energieregulator) gecertificeerd werd.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Je energieverbruiksgegevens raadplegen

Luminus biedt je de mogelijkheid om je eigen meterstanden in te voeren via de online klantenzone. Hierdoor kan de leverancier je verbruik analyseren.

Wat betekent dit voor jou? Door een globaal overzicht van je energieverbruik over een bepaalde periode, kun je het bedrag van je voorschotten zo goed mogelijk afstemmen op de realiteit. Je zult ook gemakkelijker kunnen bepalen of je verbruik gemiddeld of hoog is, en zo ja, stappen kunnen ondernemen om je dagelijkse verbruik te verminderen.

>> 8 tips om snel elektriciteit te besparen