Alles over Luminus en zijn facturen
Als je klant bent bij Luminus of wil worden, vertellen wij je alles over hun factureringssysteem. Vraag je je af hoe je een Luminus-factuur moet betalen, hoe je je voorschotten moet beheren of hoe je een regularisatiefactuur kan betwisten? Energie-Vergelijker beantwoordt al je vragen.
Samenstelling en voorbeeld van een Luminus-factuur
Elektriciteits- en aardgasfacturen zijn opgebouwd uit vier verschillende elementen:
- De energieprijs, d.w.z. de prijs per kWh die je betaalt aan Luminus
- De transmissie- en distributiekosten die worden doorgerekend aan je transmissienetbeheerders (Elia en Fluxys) en distributienetbeheerders (Ores, Resa, Sibelga…)
- Overheidsbelastingen en -toeslagen
- De btw
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
De jaarlijkse vaste toeslag wordt ook opgeteld bij het totaalbedrag van je maandelijkse voorschotten. Met deze kostenpost kan de leverancier zijn administratieve kosten dekken, zoals de verzending van zijn facturen, de werking van zijn klantendienst of de kosten in verband met de levering van energie.
In het verleden maakte de energiecomponent van de Luminus-factuur ongeveer een derde van het totale bedrag uit. Dat betekent dat belastingen en toeslagen het grootste deel van de factuur voor hun rekening namen. Sinds de verlaging van de btw van 21% naar 6% maakt de energiecomponent echter het grootste deel van de factuur uit:
Om je te helpen visualiseren hoe een Luminus-factuur eruit ziet, vind je hier een voorbeeld van:
Inzicht in de afrekenings- en voorschotfactuur
De voorschotfactuur is een provisie voor je jaarlijkse energieverbruik. Dit betekent dat je een voorschot betaalt op je geschatte verbruik. Het bedrag staat vast en wordt gewoonlijk maandelijks aangerekend.
De afrekeningsfactuur is de jaarlijkse regularisatie van je voorschotten. Daarvoor neemt je distributienetbeheerder je meterstanden op om ze naar je leverancier te sturen. Deze zal dan je voorschotten aanpassen aan je werkelijke verbruik. Als je voorschotten te hoog waren in verhouding tot je werkelijke verbruik, zal je leverancier je het verschil terugbetalen en omgekeerd. Bij Luminus ontvang je je regularisatiefactuur 2 tot 4 weken nadat je meters zijn uitgelezen.
Hoe beheer ik mijn factuur op My Luminus, de online-klantenzone?
Als klant van Luminus heb je gratis toegang tot je online klantenzone genaamd My Luminus. Met deze laatste kan je je persoonlijke gegevens beheren, evenals alle procedures in verband met je facturen.
Je Luminus-factuur online betalen
Over het algemeen biedt Luminus zijn klanten verschillende betaalmogelijkheden aan voor de vereffening van hun rekeningen, namelijk:
- Via domiciliëring: deze betaalwijze geniet de voorkeur
- Per e-mail via Bancontact
- Via Zoomit
- Via je My Luminus-account
Je maandelijkse voorschotfacturen beheren of een geschil opstarten
Je online-klantenzone laat je ook toe je voorschot- en afrekeningsfacturen volledig zelf te beheren. Dus, in het geval dat je het bedrag van je factuur wil aanpassen, kan je dit direct doen door naar de rubriek ‘Voorschotfactuur’ van je My Luminus-account te gaan.
Ben je eigenaar van zonnepanelen? In dat geval raadt Luminus je aan om je aan de vastgestelde voorschotten te houden, zelfs als je installatie je volledige elektriciteitsverbruik dekt. Als je nog een terugdraaiende meter hebt, hoef je bij je jaarlijkse regularisatie alleen de vaste kosten te betalen, zoals de huur van de meter, de bijdrage aan het energiefonds, je vaste toelage en het prosumententarief. Anders word je bij de jaarlijkse regularisatie aan het injectietarief vergoed voor je stroomproductie.
Als je niet akkoord gaat met de jaarafrekening die Luminus je toestuurt, kan je deze betwisten via je klantenzone door naar de rubriek ‘Facturen en betaling’ te gaan en vervolgens naar ‘Een meterstand betwisten’. Je hoeft alleen maar de verplichte velden in te vullen en je aanvraag te valideren.
Vind je dat je voorschot- en/of jaarfacturen nog steeds te hoog zijn? In dat geval is het misschien tijd om van energieleverancier te veranderen. Dit is gratis. Gebruik onze online-vergelijkingstool en maak je niet langer zorgen over de administratieve procedures. Onze adviseurs regelen dit graag voor je. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:
- Neem contact op met onze adviseurs op het gratis nummer 0800 37 369, van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 u
- Raadpleeg onze online-vergelijkingstool, de eerste die door de CREG (de federale energieregulator) gecertificeerd werd
Je energieverbruiksgegevens raadplegen
Luminus biedt je de mogelijkheid om je eigen meterstanden in te voeren via de online-klantenzone. Hierdoor kan de leverancier je verbruik analyseren.
Wat betekent dit voor jou? Met een globaal overzicht van je energieverbruik over een bepaalde periode, kan je het bedrag van je voorschotten zo goed mogelijk afstemmen op de realiteit. Je zal ook gemakkelijker kunnen bepalen of je verbruik gemiddeld of hoog is, en eventueel stappen kunnen ondernemen om je dagelijkse verbruik te verminderen.
Neem contact op met een adviseur
Meer lezen op onze blog
Wat betekent een automatische verlenging van je energiecontract? Misschien wel dat je factuur plots de hoogte ingaat! Ontdek snel …
Half oktober kwam de federale regering samen om het budgettair akkoord voor 2022 te bespreken. Er werden beslissingen genomen in a…
In België beschikt elke woning die op het elektriciteitsnet is aangesloten over een elektriciteitsmeter. Die meters zijn er in ver…
Je elektrische installatie is het systeem dat jouw woning verbindt met het stroomnet. Wij verklappen jou uit welke onderdelen het …