In deze uitzonderlijke omstandigheden spraken de Belgische distributienetbeheerders gemeenschappelijke maatregelen af. Zo moeten ze de vitale toeleveringsdiensten kunnen blijven garanderen, terwijl tegelijk ook wordt gewaakt over een optimale veiligheid voor werknemers en klanten. Dit is de lijst met diensten die verzekerd blijven en de diensten die worden uitgesteld tot na 3 april.

De maatregelen die de regering op 14 maart nam, hebben de distributienetbeheerders (of DNB’s) ertoe gedwongen zich aan te passen. Op maandag 16 maart publiceerden ze beurtelings de gemeenschappelijke maatregelen die ze namen. Zo zouden ze hun essentiële diensten moeten kunnen blijven leveren, ondanks de verspreiding van het coronavirus of Covid-19. Sibelga voor Brussel, Fluvius voor Vlaanderen en ORES en RESA voor Wallonië zullen dus enkel nog de zogenaamd dringende interventies verzekeren, en dat tot minstens begin april.

>> Vind je distributienetbeheerders

Lijst met dringende diensten die door de DNB’s worden verzekerd

De mobiele teams van de netbeheerders rukken enkel uit in uiterst dringende gevallen:

  • Stroomonderbrekingen
  • Gasgeur
  • Netwerkincidenten
  • Werken die nodig zijn om toegang te krijgen tot energie, zoals een teller openen.

Diensten die niet zullen worden geleverd

Met andere woorden: alle diensten die als niet-dringend worden beschouwd, worden uitgesteld naar een latere datum die je DNB je zo snel mogelijk zal meedelen.

Dat betekent dus dat de volgende prestaties niet worden geleverd:

  • De meterstand opnemen. In de periode waarin de uitzonderlijke maatregelen gelden, zal er geen medewerker bij je langskomen om je meterstanden op te nemen. Alle DNB’s bieden je wel de mogelijkheid om je meterstanden zelf online door te geven. Dat kan trouwens ook telefonisch of via de post.
  • Bij de klant geplande werken. Je DNB zal contact met je opnemen om een nieuwe datum voor te stellen.
  • Iedere andere interventie die niet essentieel is om je normale toegang tot elektriciteit of gas te garanderen.

De situatie per DNB

Naast de gemeenschappelijke maatregelen namen de DNB’s ook maatregelen die zijn afgestemd op hun respectieve situaties.

Sibelga:

Volgens zijn officieel persbericht zal Sibelga zijn kantoren volledig sluiten tot en met 3 april. Niet-dringende interventies zullen ook tot die datum worden opgeschort. De DNB verduidelijkt echter dat hij telefonisch bereikbaar blijft op 02 549 41 00, van maandag tot vrijdag van 8 tot 17 uur. Om de meterstanden online door te geven, ga je gewoon naar de website van Sibelga.

Lees het persbericht van Sibelga.

Fluvius:

De Vlaamse DNB houdt zijn kantoren open, maar wel beperkt. Slechts 13 van de 30 kantoren van Fluvius zullen open zijn tussen 14 maart en 5 april. Ze zullen enkel dringende problemen behandelen, zoals het herladen van de budgettellers. Bovendien moedigt Fluvius zijn klanten aan om eerst een afspraak te maken voor ze naar een van de kantoren komen. Ook blijft de algemene telefoonlijn open op het nummer 078 35 35 34 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 13 uur). Tot slot kun je op de website van Fluvius net als bij de andere DNB’s je meterstanden online doorgeven.

Lees het persbericht van Fluvius.

ORES:

De kantoren van ORES blijven geopend, maar alleen opdat personen met een budgetteller hun kaarten zouden kunnen herladen (en met naleving van de geldende regels inzake hygiëne en social distancing). De Waalse DNB voerde trouwens een uitzonderlijke procedure in voor deze personen, om te voorkomen dat ze in deze periode zonder stroom komen te zitten. ORES verduidelijkt echter niet wanneer de normale activiteiten weer zouden moeten worden hervat. Gedurende deze hele periode blijft de netbeheerder voor dringende vragen telefonisch bereikbaar op het nummer 078 15 78 01 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 13 uur). Je meterstanden kun je online ingeven of doorgeven via het telefoonnummer 078 15 70 01.

Lees het persbericht van ORES.

RESA:

De andere netbeheerder van Wallonië nam grotendeels dezelfde maatregelen als zijn tegenhanger. Het klantenkantoor in het centrum van Luik blijft dus open, maar enkel voor personen met een budgetteller, en met naleving van de preventiemaatregelen. De telefoonlijn blijft open op het nummer 04 220 12 11, van maandag tot zaterdag van 8 tot 21 uur. Om je meterstanden door te geven, ga je gewoon naar de website. RESA biedt nog andere mogelijkheden om die standen vanop afstand door te geven: telefonisch, aangehangen op een van je ramen zodat ze vanop de straat zichtbaar zijn, of via de post. Net als ORES vermeldt RESA geen einddatum voor deze veiligheidsmaatregelen.

Lees het persbericht van RESA (enkel in het Frans).

Maatregelen voor het personeel

Tot slot bepaalden de netbeheerders samen ook maatregelen om hun personeel te beschermen. Zo zullen alle medewerkers in niet-kritieke functies hun werk voortaan thuis doen. De techniekers die de baan opgaan en de dispatchingteams (rijcentra van de netwerken) moeten strenge hygiëneregels naleven. Ze moeten allemaal minstens één meter afstand houden van andere personen, elk fysiek contact vermijden enz.

De techniekers dragen trouwens maskers en handschoenen tijdens hun werk. Indien de klant bij wie ze moeten werken in quarantaine werd geplaatst, worden de techniekers vooraf op de hoogte gebracht zodat ze de nodige voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.

Vragen?

Kort samengevat: als je in deze lockdownperiode een gasgeur opmerkt of een stroompanne ondervindt, kun (en moet) je nog altijd contact opnemen met je DNB voor een oplossing voor je probleem. In alle andere gevallen zul je gewoon wat geduld moeten hebben.

Heb je nog vragen over je energieverbruik of factuur? Dan kun je nog altijd contact opnemen met je energieleverancier om dit te bespreken.

Als je tot slot bijkomend advies wilt om je energieverbruik te optimaliseren, blijven onze onafhankelijke consulenten voor je klaarstaan via de chatbox, e-mail en telefoon.

Reageren!